Black Friday Nedir?

İçindekiler

Kampanya dönemlerinde yapılan alışveriş daha eğlenceli ve avantajlı olur. Black Friday ise bu kampanya dönemlerinin en popülerlerinden biri. Peki ,günümüzde bir çeşit alışveriş festivaline dönüşmüş olan Black Friday nedir, ne zaman başlar?

Black Friday, indirimleriyle bilinen özel bir alışveriş dönemi olarak kabul edilmiş durumda. Fakat bu günün tarihinde sadece alışveriş bulunmaz. Türkçede “Kara Cuma” olarak da bilinen Black Friday, aslında Amerikalıların bayram alışverişi olarak tanımlanabilir. Şükran Günü’nden sonraki cumaya denk gelen bugün, 1930’lu yıllardan bu yana Noel hazırlıklarının gayriresmî başlangıcıdır.

Black Friday’in ortaya çıkışıyla ilgili farklı düşünceler olsa da günümüzde özel bir alışveriş günü olarak kabul edilir. Üstelik online alışverişin yaygınlaşmasından sonra büyük indirimleri ve satış rekorlarını günümüzde daha yaygın şekilde görmek mümkün. Peki, bugün ülkemiz de dahil olmak üzere tüm dünyada en büyük indirim dönemlerinden biri olarak kabul edilen Black Friday ne zaman? 

2023 Black Friday Ne Zaman?

black-friday-ne-zaman

Kara Cuma, Şükran Günü’nden sonraki cuma günüdür. Şükran Günü ise her yıl kasımın dördüncü perşembesinde kutlanır. Sabit tarihi olmadığı için Black Friday tarihi de her yıl değişir. Thanksgiving Day kutlanan ABD ve İngiltere’de de tarihler farklıdır. Alışveriş konusunda ise ABD takvimi dikkate alınır. Buna göre 2023 yılında Kara Cuma hangi gündür?

ABD takvimine göre Şükran Günü 23 Kasım Perşembe. Dolayısıyla 2023 Black Friday tarihi 24 Kasım Cuma. Bu tarih ülkemiz de dâhil olmak üzere dünya genelinde kabul görür.

Kara Cuma’nın kaç gün süreceği de değişebilir. İlk ortaya çıktığı zamanlarda sadece bir günü ifade ederken online alışveriş ile birlikte bu özel indirim dönemi 10 güne kadar uzayabilir.

E-ticaret Siteleri Black Friday'e Nasıl Hazırlanmalı?

black-friday-e-ticaret

Black Friday,  hacmi çok yüksek bir kampanya dönemi olduğu için e-ticaret siteleri özel olarak hazırlık yapar. Öyle ki yapılan bir araştırmaya göre 2021 Black Friday dönemindeki reklam yatırımları, bir önceki yılın aynı dönemine göre %25 - %30 arasında artmıştır. Hatta Black Friday, Türkiye’de 2019’dan bu yana en çok e-ticaret yatırımının yapıldığı dönemdir.

Peki, Black Friday hazırlıklarında nasıl bir yol izlenmelidir?

Ürün Stokları Kontrol Edilmeli

Bu dönemde standardın dışında bir talep olacağı için stokların hızlıca tükenme ihtimali vardır. Bu nedenle stokları güncelleyip mümkün olan en yüksek seviyeye getirmek gerekir. Tükenen ürünler ise stoklar güncellenene kadar satıştan kaldırılmalıdır.

Stoklarınız yetersizse Paynet Tedarikçi Ödemeleri hizmetinden faydalanarak mali engellere takılmadan stoklarınızı güncelleyebilirsiniz. Paynet'in sunduğu bu Tedarikçi Ödemeleri sayesinde çek-senet döngüsüne girmeden vadeli bir şekilde ürün tedarik edebilir, ödemeyi de taksitler halinde yaparsınız.

Ödeme Alma Altyapısı Kontrol Edilmeli

E-ticaret siteleri için Black Friday önerileri arasında ilk sıralarda ödeme altyapısı kontrolü yer alır. Sitenin ödeme altyapısı alışveriş yoğunluğunu karşılayacak kapasitede olmalıdır. Bu nedenle hızlı, güvenli ve sorunsuz sanal POS hizmeti sunan Paynet gibi bir ödeme sağlayıcı tercih edilmelidir.

Ürün Görselleri Güncel Tutulmalı

E-ticaret sitesinde her zaman ürünlerin gerçek ve kaliteli görselleri bulunmalıdır. Kara Cuma kapsamında kampanyalı ürünlerin görselleri için de aynı durum geçerlidir. Bu ürünlerin görsellerine indirim etiketi, Black Friday çerçevesi gibi dokunuşlar yapmak da etkili olabilir.

Black Friday'e Özel Sayfa Tasarımı

E-ticaret sitesinde Black Friday kampanyalarına dâhil olan ürünleri içeren ayrı bir sayfa açılmalıdır. Sayfa tasarımında indirim oranlarının görünmesine ve göze hitap etmesine dikkat edilmelidir. Ayrıca filtreleme özelliği de eklenerek kullanıcıların işi kolaylaştırılmalıdır.

Black Friday İndirim Hazırlıkları Nasıl Yapılmalı?

black-friday-indirimleri

Black Friday kampanyaları planlanırken de hazırlıkların iyi yapılması gerekir. İndirim oranları, kampanyaya dâhil edilecek ürünler ve pazarlama stratejileri doğru tespit edilmelidir. Detaylı bir çalışma gerektiren Kara Cuma indirimlerine nasıl hazırlık yapılır, birlikte bakalım.

Rakip Analizi Yapın

Ürün tercihinden fiyatlandırmaya kadar birçok detay için rakip analizi yapılmalıdır. Hem sektör liderleri hem de doğrudan rakip olan siteler iyi bir şekilde analiz edilmelidir. Kampanya ve pazarlama stratejisi, rakip analizinden sonra daha etkili bir şekilde hazırlanabilir.

Rekabetçi İndirimler Belirleyin

Rakip analizi yapılırken diğer sitelerin indirim anlayışına da göz atılmalıdır. Düşük indirim oranları satışları azaltırken çok yüksek oranlar da zarara yol açabilir. Bu nedenle sektöre bağlı rekabetçi bir çıta belirlenmelidir.

Dikkat Çekici Kampanyalar Yapın

Sadece indirim yapmak her zaman yeterli olmayabilir. E-ticaret müşterilerinin dikkatini çekmek için farklı yollar izlenmelidir. Bu doğrultuda indirim dışında hediye ürün, oyunlaştırılmış teklifler ve özel ürün paketleri sunulabilir.

Kampanyanızı Geniş Kitlelere Duyurun

Kampanyanın etki yaratması için doğru bir kitleye, doğru bir zamanda duyurulması gerekir. Kara Cuma ne zaman ise kampanya duyurusu da ona göre planlanmalıdır. Influencer marketing gibi reklam yöntemleri, geniş kitlelere ulaşmak için etkili olabilir.

Fiziksel Mağazanızda da Ödeme Alternatifleri Oluşturun

Müşteri yoğunluğunun olduğu bir dönemde fiziksel mağaza kasalarında kuyruklar oluşmasına izin verilmemelidir. Fazladan kasa açmak çoğu zaman mümkün olmayabilir, ama PayPOS sayesinde mağazanın her yerinde kasa açılabilir.

PayPOS, NFC özelliği bulunan akıllı telefon gibi Android cihazları POS cihazına çevirir. Bu sayede Black Friday gibi yoğunluğun olduğu dönemlerde, mağazanın her noktasından ödeme alınabilir. Ayrıca ek cihaz maliyetine girmeye de gerek kalmaz.

Paynet ile En Yoğun Günlerde Bile Sorunsuz Ödeme Alabilirsiniz

paynet-odeme

Black Friday gibi dönemlerde e-ticaret sitenizin ödeme altyapısı kusursuz çalışmalıdır. Çünkü ödeme aşamasında sorun yaşayan kullanıcılar alışverişi yarıda bırakıp başka e-ticaret sitelerine yönelebilir. Sorunsuz bir şekilde ödeme alabilmek için kullanıcıya hızlı ve güvenilir bir altyapı sunmalısınız. Alternatif yöntemlerle ödeme alabilmeniz de kullanıcıların sizi tercih etmesinde önemli rol oynar.

En yoğun dönemlerde bile sorunsuz ödeme almak için Paynet’in ödeme çözümlerine göz atabilirsiniz. Paynet’in TCMB onaylı ve PCI-DSS güvencesine sahip sanal POS’u ile güvenli ödeme almak çok kolay. Üstelik Çoklu Ödeme sistemi sayesinde müşterilerinize aynı anda birden fazla kartla ödeme yapma imkânı sunabilirsiniz. 

Paynet’in Hata Kodu Gruplama çözümüyle de tamamlanmayan alışveriş sayısını minimuma indirebilirsiniz. Hata Kodu Gruplama sayesinde müşterileriniz ödeme sırasında bir sorun yaşadıklarında karmaşık hata kodları değil, açıklamalı mesajlar görürler. Hatanın sebebini anlık olarak gördükleri için alışverişi yarım bırakmak yerine hızlıca aksiyon alarak ödemeyi tamamlayabilirler. 

Hata Kodu Gruplama, sepet terk ile birlikte çağrı merkezinizdeki yoğunluğun azalmasına da katkı sağlar. Çünkü müşteriler hata kodlarını anlamadıkları zaman çağrı merkezinizi arayarak yoğunluğa sebep olabilir. Paynet Hata Kodu Gruplama sayesinde ise Black Friday dönemlerinde bile yoğunluk yaşamazsınız.

Türkçede “Kara Cuma” olarak da bilinen Black Friday, aslında Amerikalıların bayram alışverişi olarak tanımlanabilir. Şükran Günü’nden sonraki cumaya denk gelen bugün, 1930’lu yıllardan bu yana Noel hazırlıklarının gayriresmî başlangıcıdır.

ABD takvimine göre Şükran Günü 24 Kasım Perşembe. Dolayısıyla 2022 Black Friday tarihi 25 Kasım Cuma. Bu tarih ülkemiz de dâhil olmak üzere dünya genelinde kabul görür.

5 dakika