E-Ticarette Güven Damgası Nedir?

İçindekiler

E-ticaret sektörü her geçen gün büyüyor ve zamanla daha fazla tüketici internetten alışveriş yapma alışkanlığı kazanıyor. Fakat tüketicilerde, internetten alışveriş yapmanın güvenli olup olmadığıyla ilgili şüpheler hâlâ mevcut. Bu şüphelere açıklık getiren uygulama ise güven damgası.

Ticaret Bakanlığı tarafından yürürlüğe konulan güven damgası uygulaması, tüketicilerin e-ticaret sitelerinin güvenliği konusunda fikir sahibi olmasını sağlıyor. Peki, e-ticarette güven damgası nedir ve nasıl alınır?

Güven Damgası Nedir?

tr-go-guven-damgasi-1_1

Güven damgası, 6 Haziran 2017’de 30088 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Elektronik Ticarette Güven Damgası Hakkında Tebliğ ile yürürlüğe giren bir uygulama. Uygulamanın amacı, asgari güvenlik ve hizmet standartlarına uygun e-ticaret sitelerini belirlemek. Damga, e-ticaret sektöründeki hizmet sağlayıcılarına ve aracı firmalara yani online alışveriş sitelerine ve online alışverişe aracılık yapan sitelere veriliyor. Dolayısıyla tüketicilerin de güvenli e-ticaret sitelerini tespit edebilmesini kolaylaştırıyor. 

Güven damgası, sağ üst köşesinde yıldız bulunan bir daire içinde yer alan “TR GO” ibaresi şeklinde e-ticaret sitelerine yerleştiriliyor. Yani tüketiciler, bu elektronik işaretin bulunduğu e-ticaret sitelerinden gönül rahatlığıyla alışveriş yapabilir. Fakat bu damga, ilgili sitenin ürün ve hizmetleriyle ilgili bir garanti olarak algılanmamalı. 

TR GO logosu, bir e-ticaret sitesinden alışveriş yapmanın güvenli olduğunu gösteriyor. Satın alınacak ürün ve hizmetlerin kalitesi, niteliği, dayanıklılığı, fiyatı ve faydalı olup olmadığıyla ilgili konularda olumlu veya olumsuz bir bilgi taşımıyor. Güven damgasını veren kurum, e-ticaret sitelerine kefil olmuyor ve tüketicilere finansal bir garanti hizmeti de vermiyor. Kısaca bu damga, kötü niyetli satıcılar ile yasal prosedürlere uygun hareket eden güvenilir satıcıları birbirinden ayırmayı sağlıyor ve tüketicilerin dolandırıcılığa maruz kalmasını önlüyor.  

Güven Damgası Zorunlu mu?

Güven damgası uygulamasının herhangi bir zorunluluğu bulunmuyor. E-ticaret şirketleri, kendi talepleriyle başvuru yapıp bu damgayı alabiliyor. Damgaya sahip olmak, ilgili siteyi daha güvenli göstereceği için zorunlu olmasa bile güven damgası almakta fayda var. Şimdi, “Kimler güven damgası alabilir?” sorusuna cevap verelim. 

Kimler Güven Damgası Alabilir? 

Sınırlı bir kitleye değil, tüm e-ticaret sitelerine hitap eden bir uygulama olan güven damgasına Elektronik Ticarette Hizmet Sağlayıcı ve Aracı Hizmet Sağlayıcılar Hakkında Yönetmelik kapsamında yer alanlar başvuru yapabilir. Buna göre kendine ait dijital ortamda e-ticaret faaliyeti gösteren hizmet sağlayıcılar ve aracı hizmet sağlayıcılar, gerekli şartları taşıdıkları takdirde bu elektronik işareti alabilirler. Kısacası yasal prosedürlere uygun bir şekilde kurulup hizmet veren tüm e-ticaret şirketleri, alışveriş siteleri için güven damgasına başvurabilir.

Güven Damgası Nasıl Alınır?

guven-damgasi-nasil-alinir

Güven damgası, Ticaret Bakanlığı tarafından yetkilendirilen sağlayıcı kuruluşlar tarafından veriliyor. Elektronik ticaret sitelerine güven damgası verme konusunda yetkili tek kuruluş ise Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB). TOBB, başvuruları TR GO damgası için hizmet verme amacıyla açılan resmî web sitesi üzerinden alıyor. 

Güven damgası almak isteyen e-ticaret şirketi sahipleri, www.guvendamgasi.org.tr adresindeki  Güven Damgası Başvuru sayfasından başvuru yapabiliyor. Fakat güven damgası başvurusu yapmak, TR GO işaretini almak için yeterli değil. Damgayı almaya hak kazanmak için birtakım şartların yerine getirilmesi gerekiyor. 

Güven Damgası Başvuru Şartları Nelerdir?

Güven damgası başvurusunun olumlu sonuçlanması için e-ticaret sitelerinin sağlaması gereken şartlar, çoğunlukla güvenlikle ilgili. Bunun yanında hizmet kalitesinin standartlara uygun olması da gerekiyor. Değerlendirme sürecinde dikkat edilen temel noktalar ise şöyle:

●    Satılan ürün ve hizmetler hakkında tüketiciye detaylı ve doğru bilgiler vermek

●    Ödeme sistemlerinin ve altyapının, ilgili kanun ve kurallara uygun olmasını sağlamak

●    E-ticaret sitesi genelinde tüm alışveriş süreçlerini ilgili mevzuata bağlı kalarak yürütmek

●    E-ticaret sitesi için EV SSL gibi güvenlik sertifikalarını almış olmak 

●    Telefonla birlikte internet tabanlı iletişim yöntemlerinden en az biri üzerinden müşteri hizmetleri desteği vermek

●    Müşteri hizmetleri kanallarından gelen talep ve şikâyetleri iyi bir şekilde yönetmek 

●    Şirkete dair tüm bilgilere e-ticaret sitesinde açık ve net bir şekilde yer vermek

●    Şirket sahibi veya site yöneticisi olarak tebliğde belirtilen suçlardan hüküm giymemiş olmak

●    Tedarik, kargo ve teslimat süreçlerini şeffaf bir şekilde yönetip tüketicileri en doğru şekilde bilgilendirmek

●    Sitedeki içeriklerin, çocuklar adına zihinsel, psikolojik, fiziksel ve toplumsal gelişimi olumsuz yönde etkilememesini sağlamak

●    Yetkili bir kurum aracılığıyla güvenlik/sızma testini yaptırmış olmak

●    Talep edilen bilgi ve belgeleri eksiksiz bir şekilde iletmek

Güven Damgası İçin Hesap Oluştururken İstenen Bilgiler Nelerdir?

Güven damgası başvurusu için resmî web sitesinde yer alan Hesap Oluştur sayfasından bir hesap oluşturmak gerekiyor. Hesap oluşturma aşamasında ise e-ticaret sitesi, yetkili kişi ve iletişimle ilgili çeşitli bilgiler talep ediliyor. Hesap oluştururken istenen bilgileri şöyle sıralayabiliriz:

1.    E-ticaret sitesinin adresi

2.    Yetkilinin adı soyadı

3.    Yetkilinin görevi

4.    Vergi numarası

5.    Cep telefonu numarası

6.    E-posta adresi

7.    Şifre

8.    Güvenlik kodu (Hesap oluşturma ekranında yer alıyor.)

Bu bilgiler doldurulduktan sonra forma yazılan cep telefonu numarasına bir doğrulama kodu gönderiliyor. Mesaj olarak gelen bu kodun, hesap oluşturma ekranının ilgili yerine yazılması hâlinde hesap oluşturma süreci başarıyla tamamlanıyor. 

Güven Damgası Alırken Gereken Evraklar Nelerdir?

guven-damgasi-icin-gereken-evraklar

TR GO damgası almak için başvuru online ortamda yapılıyor olsa bile yetkili kurum tarafından çeşitli belgeler talep ediliyor. Şirketinin ticari varlığıyla ilgili belgelerin yanında e-ticaret sitesinin güvenliğiyle ilgili test sonuçlarını da Türkiye Odalar ve Borsalar Birliğine iletmek gerekiyor. 

Güvenlik Testi Sonucu

Güvenlik testi sonucu, Türk Standardları Enstitüsü (TSE) tarafından yetkilendirilmiş onaylı sızma testi firmaları aracılığıyla yaptırılan sızma testi sonucunda alınan bir belgedir. Başvurudan en fazla 3 ay önce alınmış olması gereken güvenlik testi sonucu belgesinde hem e-ticaret şirketinin hem de sızma testini yapan firmanın kaşesi bulunmalıdır.

Yazılı Beyan

Bir tür dilekçe olan yazılı beyan, güven damgası başvurusu yapan e-ticaret sitesi adına, ilgili şirketin yasal yetkililerinden biri tarafından imzalanıp kaşelenmelidir.

Vergi Levhası

Vergi levhası, e-ticaret şirketinin vergi faaliyetlerine bağlı olarak hazırlanan ve şirketin vergi yükümlülüğünü gösteren bir belgedir. İnternet Vergi Dairesi üzerinden online olarak da alınabilir. 

İmza Sirküleri

Genellikle şirketlerde bulunan veya noterle başvuru yaparak alınabilen bir belgedir. Güven damgası başvurusu için iletilecek olan imza sirkülerinin son 6 ay içinde hazırlanmış olması gerekiyor. Ayrıca yazılı beyanda imzası bulunan kişinin, imza sirkülerinde de yer alması şart. 

Adli Sicil Belgesi

Sabıka kaydı olarak da bilinen adli sicil belgesi, başvuru yapan kişinin tebliğde belirtilen suçlardan biriyle alakalı hüküm giyip giymediğini gösterir. Adli sicil belgesi, yazılı beyanda imzası bulunan kişi adına alınmalıdır. E-devlet üzerinden online olarak da alınabilir. 

Dekont

Güven damgası ücretli bir uygulama olduğu için ücretin ödendiğini gösteren bir dekont da TOBB tarafından talep ediliyor. Ücretin TOBB tarafından bildirilen hesaba, açıklamaya “TOBB Güven Damgası - Başvuru Numarası” yazılarak yatırılmış olması önemli. 

Bu tür ödeme ve havale/EFT işlemlerini yaparken banka hesaplarınız arasında karışıklık yaşıyorsanız açık bankacılık sistemi ile bu sorunu çözebilirsiniz. Paynet Açık Bankacılık hizmeti ile tüm işletme hesaplarınızı tek bir platforma toplayabilir; para transferinin yanında hesap hareketlerini takip etme, bakiye görüntüleme ve finansal durum raporlama gibi işlemleri de tek platformdan yapabilirsiniz. 

Yukarıda sıralanan belgeler matbu ya da PDF formatında dijital olarak hazırlanabilir. Matbu belgeler TOBB’a posta veya kargo yoluyla gönderilebilir. PDF formatındaki dijital belgeler ise sisteme yüklenmelidir. Talep edilen belgelerin de ibraz edilmesi sonrası başvuru değerlendirmeye alınır. Değerlendirme sonucu ise 30 gün içinde başvuru sahibine bildirilir. 

Güven Damgası Ücret Tarifesi Nasıldır?

Güven damgası ücreti, başvuruya konu olan e-ticaret sitesinde yapılan işlem adedine göre belirleniyor. İşlem hacmine göre üç kategori bulunuyor ve başvuru yapan şirket sahipleri, e-ticaret sitesinin bulunduğu kategoriye göre ücret ödüyor. 2023 yılı için kategorileri ve ücretleri içeren fiyat tarifesi şöyle:

Güven Damgası Ücret Tarifesi (2023)Yüksek İşlem HacmiOrta İşlem HacmiDüşük İşlem Hacmi
İşlem Adedi1 milyondan fazla20 bin - 1 milyon arası20 binden az
Ödenecek Ücret15.000 TL + KDV5.000 TL + KDV3.000 TL + KDV

Kategorileri belirleyen işlem hacimleri, e-ticaret sitelerinin yıllık kredi kartı işlem adedine göre belirleniyor. Son bir yıllık işlem adetleriyle ilgili bilgi ise Bankalararası Kart Merkezi’nden (BKM) alınıyor. 

Güven Damgası E-Ticaret Siteleri İçin Önemli mi?

guven-damgasi-e-ticaret-onemi

E-ticaret siteleri için güven damgası son derece önemli bir uygulamadır. Üstelik tüketiciler kadar e-ticaret siteleri için de faydalıdır. Çünkü bu damga, söz konusu e-ticaret sitesinin güvenilir olduğunu gösteren en güçlü referanstır. Güven damgasının avantajlarını şöyle sıralayabiliriz:

●    Güven damgası olan e-ticaret siteleri tüketiciler tarafından daha fazla tercih edilir. 
●    Güvenli alışveriş imkânı sunmak, e-ticaret sitesinin satışlarını ve kazancını artırır. 
●    Şartları karşılamak adına e-ticaret sitesi üzerinde yapılan çalışmalar, sitenin daha hızlı ve verimli çalışmasını sağlar. 
●    Verimli çalışan ve güvenli alışveriş vadeden sitelerde müşteri memnuniyeti daha yüksek olur. 
●    Güven damgası sahibi e-ticaret firmaları, Avrupa Çok-Kanallı ve Çevrimiçi Ticaret Derneği’ne (EMOTA) ait logoya da sitelerinde yer verebilir. 
●    EMOTA logosu, e-ticaret sitesinin uluslararası pazarlara açılmasını kolaylaştırır. 
●    Yeni kurulan e-ticaret siteleri, güven damgası sayesinde daha hızlı büyüme gösterebilir. 

E-ticaret sektöründe hizmet veriyor ve bu avantajlardan yararlanmak istiyorsanız mutlaka güven damgası almalısınız. Damga için sitenizin özellikle ödeme sistemleri konusunda maksimum güvenlik gerekliliklerini sağlaması gerekiyor. Bunu sağlamak için “Güvenli Ödeme Sayfası Nasıl Oluşturulur?” başlıklı yazımıza göz atabilir, güven damgası başvurusu öncesinde sitenizi uygun hâle getirebilirsiniz.

6 dakika