SKU Nedir? Stok Kodu Nasıl Belirlenir?

İçindekiler

Stok takibi yapmak, işletmelerin işlerinin düzenli ilerlemesini ve envanter sorunları yaşamamasını sağlar. Ölçeği fark etmeksizin her büyüklükten işletme için büyük önem taşıyan bu süreci verimli bir şekilde yönetmenin yolu ise SKU yani stok kodu kullanımıdır. Bu kodların kullanımı kadar doğru bir şekilde belirlenmesi de önemlidir. Peki, tam olarak stok kodu nedir ve SKU ne demektir, açılımı nedir?

SKU'nun Anlamı ve Önemi

SKU, envanter takibi yapmak ve ürünleri tanımlamak için her bir ürüne özel olarak oluşturulan koddur. Stok kodu olarak da bilinen bu kodlar; harfler, sayılar veya alfanümerik bir şekilde oluşturulabilir. Çoğunlukla alfanümerik yöntem tercih edilirken bu kodlar; ürünün markasından modeline, renginden ölçüsüne kadar birçok özelliğini içerir. Kısaltma olan SKU’nun açılımı “stock keeping unit” şeklindedir. Türkçede ise “stok kodu”nun yanı sıra “ticari stok birimi, stok tutma birimi, stok saklama ünitesi” gibi karşılıkları vardır.

“SKU kodu nedir?” sorusuna cevap verdiğimize göre bu kodun işletmelere sağladığı avantajlara göz atabiliriz.

SKU'nun İşletmeler İçin Faydaları

İşletmeler, stok kodu ile ürün kimliği oluşturabilirler. Her ürünün kendine özel bir kimliği olması ise envanter yönetimi sürecinde fayda sağlar. SKU kullanmanın işletmelere sağladığı başlıca avantajları şöyle sıralayabiliriz:

  • Stok yönetimi yapmayı kolaylaştırır.
  • Stok tükenmesi ve aşırı stok gibi durumların önüne geçmeye yardımcı olur.
  • Envanter kontrolünü pratik hale getirir.
  • Stoktaki ürün miktarını kolayca görmeyi sağlar.
  • Depolama düzeni oluşturmaya imkan verir.
  • Sipariş üzerine aranan ürünlerin depoda kolayca bulunmasını sağlar.
  • Sipariş hazırlama süresi kısalırken hatalı ürün gönderme riskini de azaltır.
  • Satış yazılımı üzerinden barkod ile eşleştirildiği takdirde otomatik stok güncellemeyi mümkün kılar.
  • Çok satan ve tercih edilmeyen ürünlerin tespit edilmesini kolaylaştırır.
  • Envanter, stok ve satış miktarı takibi doğrultusunda müşteri davranışı analizi yapmaya yardımcı olur.

SKU ve Barkod Farkı

Stok kodu ve barkod, birbirinden farklı iki tanımlama sistemidir; fakat zaman zaman birbirlerine karıştırılabilirler. Aralarındaki en önemli fark; SKU’nun işletmeye özel, barkodların ise evrensel olmasıdır.

SKU’ların karakter sayısı işletme tarafından belirlenirken alfanümerik olması da mümkündür. Barkodlarda ise uluslararası kurallar geçerlidir. Çoğunlukla 12 haneye sahip olan barkodlar sadece sayılardan oluşur. Barkodlar marka tarafından uluslararası bir kuruluştan alınıp ürün paketlerinin üzerine yerleştirilir. Stok kodu ise işletme tarafından özgürce üretilip raflarda, listelerde ve depolarda kullanılabilir.

Barkod ve SKU farkını daha net görebilmek için şöyle bir tablo oluşturabiliriz:

SKU (Stok Kodu)Barkod
Alfanümerik olabilir.Sadece sayısaldır.
Uzunluk sınırlaması yoktur.Genellikle 12, 13 veya 14 hanelidir.
İşletmeye özel bir tanımlama sistemidir.Uluslararası geçerliliği vardır.
İşletme tarafından oluşturulur.GS1 gibi kurumlardan satın alınır.
Ürün ve hizmetleri tanımlayabilir.Sadece fiziksel ürünleri tanımlar.
Raf ve etiket gibi işletme içi kullanıma uygundur.Uluslararası platformlarda harici bir şekilde kullanımı mümkündür. 
Diğer işletmeler için anlamı yoktur.Tüm işletmeler için aynı ürünü ifade eder.

SKU Nasıl Oluşturulur?

Stok kodu oluşturmanın çok katı kuralları yoktur, çünkü bu kodlar işletme içinde işletmeye özel olarak kullanılır. Fakat verimli çalışan bir sistem için dikkat etmeniz gereken bazı detaylar söz konusudur. SKU’nun ürüne dair mümkün olan en fazla bilgiyi içermesine özen göstermelisiniz. Bu süreçte sadece genel özelliklere değil, ürün varyasyonlarına da dikkat etmelisiniz. Bunların yanında kodları olabileceği en kısa hale getirmeniz de kullanım sırasında kolaylık sağlar.

Şimdi de “Adım adım SKU nasıl oluşturulur?” sorusunu cevaplayalım.

SKU Oluşturma Adımları

  1. Ürünleri gruplara ayırıp her bir grup için kısaltma belirleyin.
    • Örneğin koltuklar için K veya KO kısaltmasını kullanabilirsiniz.
  2. Ürünün markası için markanın harflerini kısaltarak koda ekleyin.
    • Örneğin ABC markası için A, AB veya ABC kısaltmasını kullanabilirsiniz.
  3. Ürünün farklı renkleri varsa renk varyasyonu için de bir kod ekleyin.
    • Örneğin gri renkli bir koltuk için G veya GR kısaltmasını kullanabilirsiniz.
  4. Ürünün ölçü/beden varyasyonlarını gösteren bir ifade ekleyin.
    • Örneğin ikili koltuk için 2 veya IKI, üçlü koltuk için 3 veya UC kodunu ekleyebilirsiniz.
  5. Ürünü diğer modellerden ayıran ek bir özelliği varsa koda buna göre bir ekleme de yapabilirsiniz.
    • Örneğin minderli koltuklar için M, yatağa dönüşebilenler için Y gibi harfler kullanabilirsiniz.

SKU Örnekleri ve İpuçları

SKU oluştururken bilmeniz gereken en önemli ipucu, bu kodların birbirinden tamamen farklı olmasıdır. Yani çok küçük bir özellik ile ayrılan iki aynı ürün için bile farklı kodlar kullanmalısınız. Bu size hem ürünleri tam anlamıyla tanımlama fırsatı verir hem de envanterinizi daha net bilgilerle yönetirsiniz. SKU sürecini tam olarak anlayabilmek adına stok kodu oluşturma örneklerine bakabiliriz. 

Stok Kodu Örnekleri
ÜrünSKU
ABC marka, minderli, gri, üçlü koltukKO_AB_GR_3_M
DEF marka, kışlık, kırmızı, 41 numara spor ayakkabıSA_DE_KR_41_KIS
GHI marka, Android, beyaz, 512 GB cep telefonuCEP_GH_BE_512_AND

E-ticarette SKU Kullanımı

E-ticarette SKU Kullanımı

SKU kullanmanın avantajlarından biri de hem fiziksel mağazada hem de e-ticarette işe yaramasıdır. Ürünlerinizi hem mağazanızda hem de e-ticaret sitenizde satıyorsanız iki taraf için de aynı stok kodlarını kullanabilirsiniz. E-ticarette SKU kullanarak olası stok sorunlarının önüne geçebilir, stokta olmayan bir ürüne sipariş gelmesini önleyebilir, zarar etme riskinizi azaltabilir ve müşteri memnuniyetini de artırabilirsiniz. 

Farklı Platformlarda SKU Yönetimi

Stok kodlarınızı sadece kendi e-ticaret sitenizde değil, sanal pazar yerleri ve e-ticaret platformlarında da kullanabilirsiniz. Bu noktada stok yönetimi yazılımlarına ihtiyacınız olur. Çünkü farklı satış kanallarınız olsa da stoklarınız tek bir noktadadır. Bir yazılım kullanmadığınız takdirde bu takip zorlaşır ve hem stok durumunda dengesizlik olur hem de elinizde olmayan bir ürünün satışı devam eder.

Stok yönetim yazılımları, fiziksel deponuzdaki ürün miktarlarını baz alarak satış yaptığınız tüm platformları takip eder. Herhangi bir platformdan satış yapıldığında tüm platformlardaki stok miktarı aynı anda azalır. Bu da dijitaldeki ürünler ile deponuzdaki ürünlerin tutarlı olmasını sağlar. Tüm bu süreçte ürünleri ayrı ayrı takip edebilmenizi sağlayacak detay ise elbette stok kodudur.

SKU ile Stok Optimizasyonu

E-ticaret stok takibinde SKU’nun önemi özellikle stok optimizasyonu sürecinde ortaya çıkar. İster stok yönetim yazılımı kullanın ister manuel takip yapın, her koşulda stok kodlarına ihtiyacınız olur. Her iki yöntemde de bir ürünün envanter durumunu görmek için stok kodu sorgulaması yapmanız gerekir. SKU kullanmıyorsanız bunu yapabilmeniz mümkün olmaz.

E-ticarette SKU ile stok optimizasyonu yapmanız, müşterilerinize güncel bilgi sağlayabilmeniz açısından da önemlidir. Birden fazla platformda satış yapıyorsanız hepsi için aynı stok değerlerini göz önüne almalısınız. Elinizde 5 adet kalan ürün için 8 adet sipariş gelebilir ve bu durumda müşterilerinize ilgili ürünü gönderemezsiniz veya tedarik için müşterinizi uzun süre bekletirsiniz. Geç teslim edilen ve teslim edilmeyen ürünler, e-ticarette müşteri kaybının en büyük sebeplerinden olduğu için işletmenizde SKU’ya ve stok optimizasyonuna önem vermelisiniz.

Azalan veya tükenen stoklar için yeni ürünler tedarik etmeniz gerekiyor, fakat nakit akışınızı bu sürece uygun hale getiremiyorsanız Paynet Tedarikçi Ödemeleri çözümünden faydalanabilirsiniz. Tedarikçilere yapacağınız ödemeleri Paynet ile 18 aya kadar taksitlendirebilir, ürünlerinizi hemen teslim alırken ödemeleri vadeli bir şekilde yapabilirsiniz.

SKU Hakkında Sıkça Sorulan Sorular

Barkod ile SKU arasındaki en önemli fark, barkodun uluslararası pazarda geçerlilik taşımasına karşın SKU’nun sadece işletme içinde geçerli olmasıdır. Barkodlar belirli bir karakter sınırı içerisinde sadece sayılardan oluşur ve markalar tarafından alınır. SKU ise harf ve sayılar içerebilirken karakter sınırı yoktur.

SKU oluştururken her bir ürün varyasyonu için ayrı bir kod oluşturmaya özen gösterilmelidir. Benzersiz kodlar oluşturulup bu kodların içine ürünle ilgili tüm ayrıştırıcı detaylar eklenmelidir. 

SKU’ları farklı platformlarda kullanabilmek için bir stok yönetimi yazılımı kullanılmalıdır. Böylece tüm platformlar için ortak bir stok takibi mümkün hale gelir.

SKU takibi için bu işe özel olarak geliştirilmiş yazılımlar kullanılabilir. E-ticaret platformlarında da bulunabilen bazı araçların yanı sıra ürün hacmi küçük olan işletmeler, bilgisayar üzerinde manuel olarak da stok kodu takibi yapabilir. 

SKU hataları, işletme için zaman kaybı ve mali kayıp gibi olumsuz sonuçlar doğurur. Stok kodunun yanlış olması, stokların yanlış tutulmasına yol açabileceği gibi siparişler üzerine yanlış ürün gönderilmesine de sebep olabilir. 

SKU veya stok kodu, ürünlerin orijinal ambalajlarında yazmaz. İşletme tarafından oluşturulan bu kodlar; raflara, özel listelere veya etiketlere yazılabilir. Ayrıca kurumsal ve ERP gibi sistemler kullanan firmalarda SKU, stok kartları üzerinde de yer alabilir.

6 dakika