Bankalar Ne İster, Fintechler Ne Sağlar?

İçindekiler

Bankacılık sektörü ve finansal teknolojiler, genellikle birbirleriyle doğrudan bağlantılıymış gibi görünür. Yani finansal teknolojilerin yalnızca bankalar tarafından geliştirildiğine inanılır. Ancak gerçekte kullanıcıların ve işletmelerin finansal süreçlerini kolaylaştıracak teknolojiler, farklı alanlarda çözüm geliştiren finansal teknoloji kuruluşları tarafından geliştirilir. İşte burada da karşımıza "Fintech nedir?" sorusu çıkıyor.

FinTech Nedir?

Finansal teknolojilerin İngilizce kısaltması olan FinTech finansal ihtiyaçlara teknolojik çözümler üretilmesini sağlayarak finansal çözümlere erişimi ve kullanımı kolaylaştıran bir finans endüstrisidir.  FinTech ile finansal süreçler, teknolojiden yararlanarak hızlanır ve başta online olmak üzere farklı mecralarda da sürdürülebilir. Buna ek olarak finansal süreçlerin maliyetleri düşer ve operasyonel süreçler kolaylaşır.

"Fintech ne demek?" sorusunu cevapladığımıza göre, "FinTech ile bankalar arasında ne fark var?" sorusunu cevaplayabiliriz. Şimdi, Fintech şirketlerine göz atalım.

FinTech Şirketi Nedir?

Geleneksel finans kuruluşları pek çok farklı alanda hizmet veren kuruluşlardır. Fintech’ler ise geleneksel finans kuruluşlarının aksine odağı kullanıcı veya işletmelerin ihtiyaçlarına çözüm üretmek olan daha dinamik kurumlardır. FinTech şirketleri; muhasebe programlarından dijital cüzdan uygulamalarına, bankacılıktan  ödeme sistemlerine kadar birçok farklı alanda ürün geliştirebilir. Bankalar ise geliştirilen ürünleri kendi bünyelerine dahil edebilirler ya da FinTech şirketleri gibi kendi ürünlerini geliştirebilirler.

Fintech Örnekleri Nelerdir?

Dünyanın farklı yerlerinde birçok FinTech şirketi tarafından farklı teknolojiler geliştirilir. Bunlar karekod veya link ile ödeme gibi bilindik global teknolojiler olabilir. Ancak bazı durumlarda yerel dinamikler devreye girer. Örneğin, Türkiye'de FinTech şirketleri, yerel düzenlemelere ve müşteri ihtiyaçlarına uygun çözümler sunarak finans sektörüne yenilikler getirirler. BDDK tarafından temassız ödeme çözümü için belirli limitler belirlenir. Böylece tüketicilerin temassız kartlı işlemlerinde PIN girmesine gerek kalmaz. Düzenli aralıklarla da limitler güncellenir ve yükseltilir. 

Genel olarak tüm dünyada kullanılan bazı örnekler ise şöyle sıralanıyor:

Kısacası birçok ödeme alma teknolojisi finansal teknolojiler kapsamında değerlendiriliyor. Ancak bazı durumlarda yerel yasa koyucular ya da regülasyon belirleyen otoriteler, global dinamiklerin yanı sıra özel bazı düzenlemeler geliştirebilirler.

FinTech ile Neler Yapılabilir?

Finansal teknolojiler ile geliştirilen birçok hizmet, FinTech ile yapılabilecekler arasında değerlendirilir. Bunlardan bazıları, kolay uygulanabildiği için daha yaygındır. Bazılarının ise uygulama alanları kısıtlıdır ve birçok işletme tarafından bu nedenle tercih edilmezler.

İşletmenize dahil edebileceğiniz bazı çözümler ise şöyle sıralanır:

Mobil Ödeme Teknolojisi

Akıllı telefon ve tablet gibi cihazlarla yapılabilen ödemelere, mobil ödeme adı verilir. Birçok farklı mobil ödeme yöntemi bulunur. Mobil pay adı verilen yöntemle GSM operatörleri aracılığı ile ödeme yapılabilir ve ödeme faturalara yansıtılabilir. 

Mobil ödeme teknolojileri arasında günümüzde sıkça kullanılan yöntemler arasında ise link ile ödeme öne çıkar. İşletmeler, telefon numaralarını aldıkları veya telefon numarası halihazırda kayıtlı olan müşterilerine SMS aracılığı ile ödeme linki gönderebilir. Link vasıtasıyla müşteriler, ödeme sayfasına ulaşıp ödemeyi tamamlayabilir.

Kişiden Kişiye veya Kurumdan Kuruma Para Transferi

Finansal teknolojiler arasında en sık kullanılanlardan biri kuşkusuz para transferidir. Kişiden kişiye veya kurumdan kuruma para transferleri, bir bankanın müşterileri arasında gerçekleşebileceği gibi farklı bankaların müşterileri olan kişiler arasında da gerçekleşebilir.

Banka müşterileri arasında gerçekleşen transferler, havale olarak adlandırılır. Farklı bankaların müşterileri arasında gerçekleşen transferler ise EFT’dir. Bankalar transferler sırasında ilgili hesapların doğru kişilere ait olup olmadığını inceler. Bunun dışında gönderici olan hesabın yeterli bakiyeye sahip olması gerekir. Bu süreç geçmişte oldukça uzun sürerdi.

Günümüzde ise gelişen finansal teknolojiler ile Açık Bankacılık kullanan şirketler tüm banka hesaplarına ait hareketleri bir arada görüntüleyebilirler. Böylece tek bir ekran üzerinden tüm finansal süreçlerini takip edebilirler. Yeni düzenlemeler ile işletmeler kendi hesapları arasında para transferi yapabilecek ve müşterilerinden para transferi ile ödeme alabilecekler.

Temassız Ödeme Özelliği

2015 ve sonrasında temassız ödeme hızlı bir seçenek olduğu için hızla yaygınlaştı. Bankalar tarafından sağlanan kartlar aracılığı ile artan temassız ödemeler, 2019 yılının sonunda ortaya çıkan yeni tip koronavirüs (Covid-19) pandemisi ile patlama yaşadı.

Finansal teknoloji şirketleri ise geliştirdikleri çözümlerle müşteriler ve işletmelerin imdadına yetişti. QR kodla ödeme ve NFC ile ödeme gibi yöntemlerle işletmeler, kullanıcılarından ödeme alabilir.

Akıllı telefonları POS cihazına çeviren PayPOS ile işletmeler, NFC teknolojisinden yararlanır. Akıllı telefon, tablet ve kiosk gibi Android işletim sistemine sahip cihazlar, Paynet CepPOS yüklenerek NFC ile ödeme alabilen cihazlara dönüştürülür. Müşteriler ödemelerini, kartlarını NFC etiketine yaklaştırarak temassız olarak gerçekleştirebilir.

Tüketicilerin cep telefonları ile anlaşmalı bankalardan kredi almasını sağlayan PayKredi, kart limitlerine takılmadan ödeme yapılmasına yardımcı olur. PayKredi ile işletmeler, hem yeni ve hızlı bir ödeme yöntemine kavuşur hem de tüketiciler masrafsız kredi seçeneklerinden yararlanabilir.

Yapay Zeka Desteğiyle Portföy Yönetimi

Günümüzde fon veya borsa gibi sektörlerde finansal teknolojilerden yararlanılır. Finansal teknoloji şirketleri, geliştirdikleri yapay zeka ile portföylerin satış ve alım işlemlerini otomatik olarak gerçekleştirir. Böylece büyük veya küçük portföylerin tamamının kârlılık oranı yükselir.

İşletmeler Arası Ödeme Çözümleri

Fintech’ler sayesinde işletmeler kendi aralarındaki ticari faaliyetler için de yeni nesil ödeme çözümlerinden faydalanabilirler. Bu çözümlere Paynet Bayi Ağım ve Paynet Tedarikçi Ödemeleri’ni örnek olarak gösterebiliriz.

Paynet Bayi Ağım, bayilere ve alt bayilere sahip olan firmaların alacak tahsilatı süreçlerini kolaylaştırır. Bu sistem sayesinde satış yapıldığı anda tarafların payları otomatik olarak hesaplanır ve anlık olarak tahsil edilerek hesaplara aktarılır. Böylece aylık periyotlarla ödeme ve tahsilat yapmaya gerek kalmaz.

Paynet Tedarikçi Ödemeleri ise hem tedarikçilere hem de ürün tedarikine ihtiyaç duyan işletmelere hizmet eder. Bu ödeme çözümünde işletmeler, satın aldıkları ürünler için tedarikçi ödemesini taksitlerle yapabilirler. Tedarikçiler ise söz konusu işletmelerin taksit ödemelerini beklemek zorunda kalmadan alacaklarını peşin olarak tahsil edebilirler. 

FinTech'in Finans Sektöründeki Etkileri Nelerdir?

Özel olarak bankalar ve genel olarak finans sektörü, birçok regülasyona uyum sağlamak zorundadır. Özellikle de yerel regülasyonlara uyum oldukça önemlidir. Aksi takdirde cezai müeyyidelerle karşılaşılabilir. 

Finans sektörü ayrıca güvenlik ve müşteri memnuniyeti gibi birçok hususa dikkat etmek zorundadır. Bu nedenle de şirketlerin sürekli olarak yeniliklere adapte olmaları ve gerekiyorsa süreçlerini değiştirmeleri hayatta kalmaları için zorunludur. 

FinTech şirketleri ise genellikle belirli konular üzerine uzmanlaşır ve gelişmelere hızla adapte olur.

Banka ve Fintech İş birliği Neden Önemli?

Yapılan tüm araştırmalar, FinTech’lerin bankalara kıyasla müşterilere daha fazla pozitif bankacılık deneyimi yaşattığını ortaya koymaktadır. Temel noktalardan bir diğeri ise, bankalarla FinTech’ler arasında müşteri odaklı çözümler yaratma konusunda her zamankinden daha fazla iş birliği imkânı oluştuğu yönünde.

Capgemini ve EFMA tarafından hazırlanan "2020 Dünya Fintech Raporu", bankalar ve FinTech iş birliklerinin önemini vurgularken, mevcut çalışmalarda istenen sonuçların alınamama sebeplerini de masaya yatırılıyor.

Rapora göre;

Bankalar, müşterilere daha iyi hizmet sunabilmek için ön yüz (front-end) yatırımları yapıyor ancak bu yatırımlar mevcut çalışmaların devamlılığı konusunda yetersiz kalıyor. Bu eksikliği kapatmak için bankaların en kritik süreçlerini FinTech iş birlikleri ile dönüştürmesi gerekiyor. Etkin iş birlikleri yapabilmek ise; FinTech’lerin bir startup gibi davranmaktan vazgeçmesi, her iki tarafın da çalışan, finans, iş yapma ve teknoloji bakımından belirli bir olgunluğa ulaşması esasına dayanıyor.

Paynet Bankaları Ortak Bir Paydada Buluşturuyor

Fintech Türkiye şirketlerinden biri olan Paynet, Türkiye’de FinTech alanında birçok ilke imza atan kuruluşlar arasında yer alıyor ve bankaları ortak bir paydada buluşturuyor. İşletme ve kullanıcıların ödeme deneyimini dijitalleştirmeye ve kolaylaştırmaya odaklanan bir FinTech olarak Paynet, bu değişim ve dönüşüm dünyasına önderlik ediyor. 

Paynet, müşterilerini bankalarla tek tek anlaşma zahmetinden kurtarıyor ve tüm kartlara taksit imkanı sunan POS çözümleri sunuyor. Böylece işletmeler tüm bankalar ile tek tek anlaşma ve entegrasyon yapmalarına gerek kalmadan ödeme almaya başlayabiliyor..

Sorumluluk Bilinci

Paynet, müşterilerine daha iyi bir hizmet sunma hedefiyle bankalarla birlikte yürüttüğü çalışmalara her geçen gün yenilerini ekliyor. Paynet sayesinde tek bir sözleşme ile tüm bankaların ödeme imkanlarından faydalanabilen şirketler; tahsilat süreçlerini web, mobil veya fiziksel mağazalardan yönetebilme kolaylığını yaşıyor.

Paynet ile sert regülasyonlarla çevrili bankacılık sektörüyle çalışmak bizim için çok kolay. Çünkü Paynet, güçlü fraud ve siber güvenlik altyapısı ile fark yaratıyor. 

Paynet, yeni mobil teknolojilerin yaygınlaşması ile birlikte, dijitalleşmenin ve bütünleşik çalışmanın getireceği faydalara odaklanıyor. Bankaların API’leri kullanılarak ödeme alıcı ile ödeme yapan arasında direkt link kurmaya yardımcı olacak teknolojiler geliştirme süreçleri ise hız kesmeden devam ediyor. Ayrıca GDPR ve KVKK’da olduğu gibi tüm uyum süreçleri ve gelecek regülasyonlar için Paynet, hazırlıklarını sürdürmeye devam ediyor.

Geleceğin Finans Dünyası ve Bugünün İhtiyaçlarına Aynı Anda Çözüm Bulma

Bayi ağı tahsilat yönetimi lideri olarak Paynet, B2B alanında sektörün açık ara en tecrübeli firması. Paynet; geniş ürün portföyü, güçlü finansal yapısı ve banka ilişkileri ile dönüşüme öncülük ediyor. Böylece geçmişte başlatılan çalışmalar ile bugüne liderlik ediyor ve geleceğin inşasını güçlendirirek sürdürüyor.

Paynet’in başarısının sırrı ise kısaca şöyle sıralanıyor:

  • Net bir vizyon ile güvenli adımlar: Finansal ödeme çözümleri sektöründe geleceği şekillendirmeyi ve finansal teknolojileri herkes için ulaşılabilir kılmayı Paynet kendine ilke olarak edindi ve çalışmalarını bu yolda sürdürüyor.
  • Farkındalık yaratmak için hep dinamik kaldı: Sektörde ilkleri gerçekleştirirken, pazarda meydana gelecek değişim sinyallerinin farkında olarak geleceğe hazırlanmaya devam ediyor.  
  • Stratejisini kurgularken problemlere odaklandı: Stratejik yapı içerisinde her zaman yenilikçi ürünler ve hizmetler sunmayı hedefledi. Sürdürülebilir stratejisinin odağına ise entegrasyonu ve problem çözme arzusunu yerleştirdi.
  • Müşteri odaklı yaklaşımı hep korudu: Müşteri taleplerini ve sorunlarını öncelik olarak belirledi. Kullanıcı deneyimi yüksek ürünleri, güçlü iletişim kanalları ile birleştirerek tam bir müşteri memnuniyeti sağladı.
  • İş birlikleri ile büyüdü, büyüttü: Daha geniş ve güçlü ağlar için işbirlikleri yaptı. Sektör paydaşları, düzenleyici kuruluşlar, bankalar ve müşterileri ile hep doğrudan çalıştı.
  • Kararlılıkla çalıştı: Finansal teknolojileri herkes için ulaşılabilir kılma heyecanını ilk günkü gibi korudu.
  • Çevik ve uyumlu oldu: Katı regülasyonlara uyumlu olarak bankalarla ortaklaşa çalıştı; entegrasyon ve finansal çözüm çeşitliliği yaratarak ödemelere aracılık etti.

Kısacası Paynet, yeni finansal düzende her zamankinden çok müşteri gözü ile bakabildi. Bu sayede de müşteri gibi düşünebilmek gibi oldukça kritik bir bakış açısı geliştirdi. Böylece en iyi deneyimi yaratan servis ve ürünleriyle müşterilerinin ihtiyaçlarını karşılayabildi ve kullanıcı deneyimini yükseltti. Tüm bu süreç, güçlü iletişim kanalları ile birleşince tam bir müşteri memnuniyeti yakalandı. Köklü finansal kuruluşlar ise, seçimlerini güvence altında yapabilmek için Paynet’i yanlarında görmeyi tercih etmeye başladı.

Finansal teknolojilerin İngilizce kısaltması olan FinTech finansal ihtiyaçlara teknolojik çözümler üretilmesini sağlayarak finansal çözümlere erişimi ve kullanımı kolaylaştıran bir finans endüstrisidir. 

Geleneksel finans kuruluşları pek çok farklı alanda hizmet veren kuruluşlardır. Fintech’ler ise geleneksel finans kuruluşlarının aksine odağı kullanıcı veya işletmelerin ihtiyaçlarına çözüm üretmek olan daha dinamik kurumlardır. FinTech şirketleri; muhasebe programlarından dijital cüzdan uygulamalarına, bankacılıktan  ödeme sistemlerine kadar birçok farklı alanda ürün geliştirebilir. 

9 dakika