Bayilik Sistemi Nedir?

İçindekiler

B2B2C veya Türkçesi ile işletmeden işletmeye ve müşteriye şeklinde tanımlanan iş modelinin en eski ve köklü yöntemi bayi ağlarıdır. Bayi ağları ile şirketler; ürettikleri ürünleri veya geliştirdikleri hizmetleri, bayiler aracılığı ile kolayca müşterilere ulaştırabiliyor. Bayi sistemi olarak nitelendirilen bu sistem ile müşterinin ödemesi, bayilerin ve varsa arada yer alan dağıtımcı veya tedarikçilerin ücretleri kesildikten sonra şirketlere erişiyor.

Tabii ki bu en iyi şekilde işleyen bayi sistemleri için geçerli. Her zaman işler bu şekilde işleyemeyebiliyor. Bu nedenle sizin için bayi sisteminin bir ağ şeklinde nasıl kurulacağını ve mali akışın nasıl daha kolay hale gelebileceğini derledik.

Bayilik Sistemi Nasıl Çalışır?

Bayilik sistemi, ana firmanın ürünlerini bölgesel olarak daha fazla müşteriye ulaştırmaya yönelik bir şekilde çalışır. Ana firma, ürünlerinin satışını yapmak isteyen başka bir firma ile anlaşma yaparak bayilik verir. Anlaşma kapsamında bayi olan işletme, ana firmanın ürünlerinin satış ve pazarlamasını yapar. 

Bayilik sistemleri genellikle bölgesel olarak çalışır. Satış yapılan il ve ilçeler, kendi içlerinde bölgelere ayrılır. Belirlenen her bir bölge için bir veya birkaç bayilik verilir. Bölgesel bayiler, ana firmanın ürünlerini kendilerine ayrılan alan içindeki müşterilere satar. Bu sistem sayesinde ana firma, şubeler açmak yerine mevcut işletmeler üzerinden ürünlerini daha fazla müşteriye ulaştırır. 

Bayilik Nasıl Alınır?

Bayilik alma yöntemi ve şartları, bayisi olmak istenen ana firmanın şirket politikalarına göre değişiklik gösterir. Bayilik almak isteyen işletmenin öncelikle ana firmaya başvuru yapması gerekir. Ana firma, eğer bayilik vermek istiyorsa gelen başvuruları değerlendirir ve belirlediği şartlara uygun olan işletmelerle iletişime geçer. Karşılıklı anlaşma sonrası bayilik sözleşmesi imzalanır. 

Bayilik almak isteyen işletmeler, tercih ettikleri ana firmalar ile iletişime geçerek başvuru kanalları hakkında bilgi alabilir. Başvurular genellikle web sitesi üzerinden alınır. Sürecin devamı için ise gerekli görüşmeler telefonla, e-posta ile ya da yüz yüze gerçekleştirilir. Sonrasında bayilik şartları, ürünlerin satış yöntemi, bayilik ücreti, bayilik bölgesi gibi detaylar görüşülür ve anlaşma yapılır.  

Bayilik Nasıl Verilir?

Bayilik vermek için öncelikle ana firmanın yeterli büyüklüğe sahip olması gerekir. Faaliyet bölgesi dışından talep gelmesiyle birlikte bayilik vermeye başlanabilir. Bayi bulmak için reklam ve pazarlama yöntemleri kullanılabilir, web sitesinde başvuru alanı açılabilir. 

Bayilikler, ana firmanın iş modelini doğrudan uygulayabilecek işletmelere verilmelidir. Bayinin, ana firmanın marka kimliğini yansıtması ve tüm bayilerin, ana firma ile aynı modelde hizmet verebilmesi son derece önemlidir. Tüm bayiler arasında bütünlük sağlanacak şekilde bayilikler verilmelidir.

Bayi Ağı Nasıl Kurulur?

Bayi Ağı Nasıl Kurulur

Doğrudan satış, kârlılık açısından oldukça yararlı olabiliyor. Çünkü çoğunlukla lojistik gibi operasyonel maliyetler dışında ekstra bir yük bulunmuyor. Ancak birçok sektörde büyüyebilmek ve “milyonlarca müşteriye ulaşmak” gibi hedefleri gerçekleştirebilmek için bayi ağlarına ihtiyaç duyuluyor. Peki, bayi ağı sistemi nasıl kuruluyor?

İlk olarak ne kadar bayiye ihtiyaç duyduğunuza karar vermeniz gerekiyor. Hedeflemeye göre 100 veya 150 gibi bir sayı belirledikten sonra lojistik adımına geçiliyor.

Özsermayeniz ile lojistik işlemlerini gerçekleştirecekseniz bir departman kurmanız veya varolan departmanınızı büyütmeniz lazım. Ancak birçok bayi ağında lojistik veya dağıtım gibi işlemler, tedarikçiler ya da dağıtımcılar tarafından gerçekleşiyor. Bu durumda da satıştan pay vermeniz gerekiyor. Hangisinin sizin için daha avantajlı olduğunu seçtikten sonra bayi sistemini oluşturmaya başlayabiliyorsunuz. 

Bayi sayısı ve lojistik gibi bayi ağı sisteminde olmazsa olmaz olarak nitelendirebileceğimiz adımları tamamladıktan sonra ise diğer meselelere yönelmeniz gerekiyor. Bunlar şöyle sıralanıyor: 

  • Bayi kârı: Kira, stopaj ve bölgelere göre çalışan maaşları gibi konuları dikkate almanız gerekiyor. Sabit bir kâr payı yerine birçok şirket, yüzdelik usulü ile çalışıyor. Böylece bayiler daha esnek hareket edebiliyor. 
  • Vade süresi: Genellikle klasik usulde çalışan şirketlerde ücret tahsil edildikten sonra bayi, kendisine ait olan kısmı alıp kalan ücreti bir üst basamağa iletiyor. Bunu da 1 hafta veya 3 ay gibi belirlenmiş bir vade ile yapıyor. Vade süresi düzgün ayarlanmadığındaysa şirketlerin nakit akışı bozulabiliyor. 
  • Bayi sözleşmesi: Bayiler, belirli bir teminat gösterip sizinle çalışmaya başlayabiliyor. Buna ek olarak çalışmaya başlamadan önce sözleşme imzalanması gerekiyor. Sözleşme ile vade süresinden bayi hedeflerine ve sadakate kadar birçok başlıkta mutabakat sağlanıyor. 
  • Bayi primleri: Bayiler ile belirli satış hedeflerinde her yıl mutabık kalmanız ve buna uygun olarak hareket etmeniz önemli. Çünkü nakit akışı ve tedarik zincirinin nasıl şekilleneceği bu sayede belli olabiliyor. Bayiler hedeflerine yakın sonuçlar elde ettiklerinde de cirolarına oranla bir prim verilmesi, genellikle sürecin daha sağlıklı işlemesini sağlıyor. 
  • Tedarik zinciri: Bayiler ile şirket arasında bir yazılım vasıtasıyla mal ve hizmet akışının görüntülenebilmesi gerekiyor. Böylece bayilerin ne kadar satış yaptığını veya ne kadar ürüne ihtiyaç duyduğunu öğrenebiliyorsunuz.

Kısacası ilk 2 basamağı geçtikten sonra kalan kısımlar, finansal süreçler ve yönetimin iç içe geçtiği bir dizi başlıktan oluşuyor. Tüm bunları bayi yönetim sistemini geliştirerek aşabilmeniz mümkün. Peki, bayi yönetimi nasıl yapılır?

E-Ticaret Bayilik Sistemi Nasıl Çalışır?

E-ticaret bayilik sistemi, geleneksel bayilik sisteminin dijital ortamdaki hâlidir. Bu sistemde ana firma ve bayi, sadece e-ticaret modeli ya da hem e-ticaret hem de geleneksel ticaret modeli ile hizmet veriyor olabilir. Bayilik alan firma; kendi e-ticaret sitesinde, bayisi olduğu ana firmanın ürünlerini satışa çıkarır. Bu yöntem, ana firmaların internetten alışveriş yapan tüketicilere ulaşmasını sağlar. Özellikle ürünlerini internetten satışa çıkarmamış olan ana firmalar, e-ticaret bayilikleri ile ürünlerini online müşterilere de ulaştırabilir. 

Bayi Yönetimi Nasıl Yapılır?

Bayi Yönetimi Nasıl Yapılır?

Bayi ağlarında genellikle bayiler, satışlarından komisyon olarak belirli bir ücret alıyor ve kalan ücreti bir üst basamak olan tedarikçi veya dağıtımcıya iletiyor. Tedarikçi ve dağıtımcı da komisyon oranında kesinti yapıp kalan tutarı ana şirkete iletiyor. Bu işleyiş ile çalışan sisteme bayi ağı adı veriliyor. Tabii ki bu sistem şirketin yapısına, bayilerin çalışma şekline veya üretilen ürün ya da geliştirilen hizmetin şekline göre bazı değişiklikler gösterebiliyor.

Vade sistemi uygulanıyorsa her bir basamakta elde edilen cironun bir süre beklemesi gerekiyor. Ayrıca insan kaynaklı karışıklıklar da yaşanabiliyor. Ancak bayi yönetim sistemi, bu süreçte yaşanabilecek her türlü aksaklığın önüne geçiyor.

Günümüzde bayilerin dijitalleşmesini sağlayan özel teknolojiler ile Doğrudan Borçlandırma Sistemi (DBS) ve  fatura ödeme sistemi, bayilik yönetim sisteminin çatısı altına giriyor. Bayiler, tedarikçiler veya şirketler; online bayi yönetim sistemi gibi özel teknolojiler ile paylarına düşen ücreti, satış gerçekleştiği an alabiliyor. Bu sayede de nakit akışında herhangi bir problem yaşanmıyor.

Bayilik Sisteminin Özellikleri Neler? 

Bayilik sistemi, genel satış işlemlerine göre daha farklı özellikler taşır. Genel satış sistemlerinde üretici firma, ürünlerini toptancılara satar ve toptancılar bu ürünleri, fiyata kendi paylarını da ekleyerek perakende satış yapan firmalara satar. Bayilik sisteminde ise ana firma ile bayi arasında çok fazla aracı yoktur.Üretici ve satıcı doğrudan bir ilişki içerisindedir. Bu durum ise hem bayilerin daha fazla kâr etmesine hem de söz konusu ürünün daha makul bir fiyatla satılmasına imkân sağlar.

Bayilik sisteminin öne çıkan özelliklerinden bir diğeri de fiziksel şubelerin ana firmanın marka bilinirliğini artırmasıdır. Bayilerde ana firmanın markalarına ait logoları içeren tabelalar bulunur. Böylece müşteriler, bayilerden alışveriş yaptıklarında bayilik alınan markayı diğer markalardan daha fazla görür. Dolayısıyla marka bilinirliği de önemli ölçüde artar. 

Bayiliğin Avantajları Neler?

Bayilik sistemi hem ana firmaya hem de bayi olan işletmeye birçok avantaj sağlar. Bu avantajlar sayesinde sistemin iki tarafı da daha güçlü bir finansal yapı inşa edebilir.

Bayilik sisteminin ana firma için avantajlarını şöyle sıralayabiliriz:

●    Daha geniş bir pazarda faaliyet gösterme
●    Genişleyen bayi ağı ile rekabet gücünü artırma
●    Daha fazla müşteriye ulaşabilme
●    Marka değerini ve bilinirliğini artırma
●    Satış hacmini ve elde edilen kazancı artırma

Bayi olmanın avantajlarını ise şöyle özetleyebiliriz:

●    Küçük bir sermaye ile yüksek potansiyelli iş kurma
●    Ana firmanın verdiği eğitimle personelin satış yeteneğini geliştirme
●    Ana firmanın marka değerini işletmeye yansıtma
●    Ana firmanın yarattığı markanın getirdiği güvenilirlikle yüksek satış hacmine ulaşma
●    Kısa vadede büyüme imkânı
 

Paynet Bayi Ağı Çözümleri Nasıl Çalışıyor?

Bayilik sistemi kurabilmek için Paynet tarafından geliştirilen Bayi Ağı Çözümleri’ne başvurmanız yeterli. Tek bir sözleşme ile Paynet kolayca hem şirketinizin hem de bayilerinizin nakit akışını kuruyor.

Ayrıca Paynet Bayi Ağı Çözümleri aracılığıyla bayilerin satış hedeflerini gerçekleştirmeleri durumunda prim olarak komisyonlarını düşürmeniz veya bölgesel kampanyalar düzenlemeniz gibi birçok farklı özelliğe de otomatik olarak erişebiliyorsunuz.

Bayileriniz ise tek bir sözleşmeye imza atarak tüm banka veya kredi kartlarından kolayca ödeme alabiliyor ve herhangi bir sorun yaşamadan her kartla taksitli satış gerçekleştirebiliyor.

Son olarak Paynet Bayi Ağı Çözümleri ile anlık olarak raporlamalara ulaşabiliyor ve Akıllı Raporlama sistemi sayesinde bayi ağınızda gerçekleşen tüm işlemleri kolayca görüntüleyebiliyorsunuz.

12 dakika