Bayilik Sistemi Nedir?

B2B2C veya Türkçesi ile işletmeden işletmeye ve müşteriye şeklinde tanımlanan iş modelinin en eski ve köklü yöntemi bayi ağlarıdır. Bayi ağları ile şirketler; ürettikleri ürünleri veya geliştirdikleri hizmetleri, bayiler aracılığı ile kolayca müşterilere ulaştırabiliyor. Bayi sistemi olarak nitelendirilen bu sistem ile müşterinin ödemesi, bayilerin ve varsa arada yer alan dağıtımcı veya tedarikçilerin ücretleri kesildikten sonra şirketlere erişiyor.

Tabii ki bu en iyi şekilde işleyen bayi sistemleri için geçerli. Her zaman işler bu şekilde işleyemeyebiliyor. Bu nedenle sizin için bayi sisteminin bir ağ şeklinde nasıl kurulacağını ve mali akışın nasıl daha kolay hale gelebileceğini derledik.

Bayi Ağı Nasıl Kurulur?

Bayi Ağı Nasıl Kurulur

Doğrudan satış, kârlılık açısından oldukça yararlı olabiliyor. Çünkü çoğunlukla lojistik gibi operasyonel maliyetler dışında ekstra bir yük bulunmuyor. Ancak birçok sektörde büyüyebilmek ve “milyonlarca müşteriye ulaşmak” gibi hedefleri gerçekleştirebilmek için bayi ağlarına ihtiyaç duyuluyor. Peki, bayi ağı sistemi nasıl kuruluyor?

İlk olarak ne kadar bayiye ihtiyaç duyduğunuza karar vermeniz gerekiyor. Hedeflemeye göre 100 veya 150 gibi bir sayı belirledikten sonra lojistik adımına geçiliyor.

Özsermayeniz ile lojistik işlemlerini gerçekleştirecekseniz bir departman kurmanız veya varolan departmanınızı büyütmeniz lazım. Ancak birçok bayi ağında lojistik veya dağıtım gibi işlemler, tedarikçiler ya da dağıtımcılar tarafından gerçekleşiyor. Bu durumda da satıştan pay vermeniz gerekiyor. Hangisinin sizin için daha avantajlı olduğunu seçtikten sonra bayi sistemini oluşturmaya başlayabiliyorsunuz. 

Bayi sayısı ve lojistik gibi bayi ağı sisteminde olmazsa olmaz olarak nitelendirebileceğimiz adımları tamamladıktan sonra ise diğer meselelere yönelmeniz gerekiyor. Bunlar şöyle sıralanıyor: 

  • Bayi kârı: Kira, stopaj ve bölgelere göre çalışan maaşları gibi konuları dikkate almanız gerekiyor. Sabit bir kâr payı yerine birçok şirket, yüzdelik usulü ile çalışıyor. Böylece bayiler daha esnek hareket edebiliyor. 
  • Vade süresi: Genellikle klasik usulde çalışan şirketlerde ücret tahsil edildikten sonra bayi, kendisine ait olan kısmı alıp kalan ücreti bir üst basamağa iletiyor. Bunu da 1 hafta veya 3 ay gibi belirlenmiş bir vade ile yapıyor. Vade süresi düzgün ayarlanmadığındaysa şirketlerin nakit akışı bozulabiliyor. 
  • Bayi sözleşmesi: Bayiler, belirli bir teminat gösterip sizinle çalışmaya başlayabiliyor. Buna ek olarak çalışmaya başlamadan önce sözleşme imzalanması gerekiyor. Sözleşme ile vade süresinden bayi hedeflerine ve sadakate kadar birçok başlıkta mutabakat sağlanıyor. 
  • Bayi primleri: Bayiler ile belirli satış hedeflerinde her yıl mutabık kalmanız ve buna uygun olarak hareket etmeniz önemli. Çünkü nakit akışı ve tedarik zincirinin nasıl şekilleneceği bu sayede belli olabiliyor. Bayiler hedeflerine yakın sonuçlar elde ettiklerinde de cirolarına oranla bir prim verilmesi, genellikle sürecin daha sağlıklı işlemesini sağlıyor. 
  • Tedarik zinciri: Bayiler ile şirket arasında bir yazılım vasıtasıyla mal ve hizmet akışının görüntülenebilmesi gerekiyor. Böylece bayilerin ne kadar satış yaptığını veya ne kadar ürüne ihtiyaç duyduğunu öğrenebiliyorsunuz.

Kısacası ilk 2 basamağı geçtikten sonra kalan kısımlar, finansal süreçler ve yönetimin iç içe geçtiği bir dizi başlıktan oluşuyor. Tüm bunları bayi yönetim sistemini geliştirerek aşabilmeniz mümkün. Peki, bayi yönetimi nasıl yapılır?

Bayi Yönetimi Nasıl Yapılır?

Bayi Yönetimi Nasıl Yapılır?

Bayi ağlarında genellikle bayiler, satışlarından komisyon olarak belirli bir ücret alıyor ve kalan ücreti bir üst basamak olan tedarikçi veya dağıtımcıya iletiyor. Tedarikçi ve dağıtımcı da komisyon oranında kesinti yapıp kalan tutarı ana şirkete iletiyor. Bu işleyiş ile çalışan sisteme bayi ağı adı veriliyor. Tabii ki bu sistem şirketin yapısına, bayilerin çalışma şekline veya üretilen ürün ya da geliştirilen hizmetin şekline göre bazı değişiklikler gösterebiliyor.

Vade sistemi uygulanıyorsa her bir basamakta elde edilen cironun bir süre beklemesi gerekiyor. Ayrıca insan kaynaklı karışıklıklar da yaşanabiliyor. Ancak bayi yönetim sistemi, bu süreçte yaşanabilecek her türlü aksaklığın önüne geçiyor.

Günümüzde bayilerin dijitalleşmesini sağlayan özel teknolojiler ile fatura ödeme sistemi, bayilik yönetim sisteminin çatısı altına giriyor. Bayiler, tedarikçiler veya şirketler; online bayi yönetim sistemi gibi özel teknolojiler ile paylarına düşen ücreti, satış gerçekleştiği an alabiliyor. Bu sayede de nakit akışında herhangi bir problem yaşanmıyor.

Paynet Bayi Ağı Çözümleri Nasıl Çalışıyor?

Bayilik sistemi kurabilmek için Paynet tarafından geliştirilen Bayi Ağı Çözümleri’ne başvurmanız yeterli. Tek bir sözleşme ile Paynet kolayca hem şirketinizin hem de bayilerinizin nakit akışını kuruyor.

Ayrıca Paynet Bayi Ağı Çözümleri aracılığıyla bayilerin satış hedeflerini gerçekleştirmeleri durumunda prim olarak komisyonlarını düşürmeniz veya bölgesel kampanyalar düzenlemeniz gibi birçok farklı özelliğe de otomatik olarak erişebiliyorsunuz.

Bayileriniz ise tek bir sözleşmeye imza atarak tüm banka veya kredi kartlarından kolayca ödeme alabiliyor ve herhangi bir sorun yaşamadan her kartla taksitli satış gerçekleştirebiliyor.

Son olarak Paynet Bayi Ağı Çözümleri ile anlık olarak raporlamalara ulaşabiliyor ve Akıllı Raporlama sistemi sayesinde bayi ağınızda gerçekleşen tüm işlemleri kolayca görüntüleyebiliyorsunuz.