2024 E-Ticaret Trendleri

İçindekiler

Yıllar geçtikçe dijital satış kanalları, fiziksel satış kanallarına göre daha hızlı büyüyor. Bu durum, dijital satış kanallarının önemini artırmakla beraber e-ticaret alanında rekabeti de körüklüyor. Artan rekabet ortamında, şirketlerin bulundukları pozisyonu koruması ya da büyüyebilmesi için e-ticaret trendlerine önem vermesi gerekiyor.

Bu nedenle de sizin için 2024 e-ticaret trendlerini ele aldık. Önce “E-ticaret nedir?” sorusunun cevabını vermemiz yararlı olabilir. 

E-Ticaret Nedir? Hayatımıza Nasıl Girdi?

Elektronik ticaretin kısaltması olan e-ticaret, internet aracılığı ile ürün ve hizmetlerin tüketicilere sunulmasıdır. Ürünlerin satışı ve ödeme alınması gibi süreçlerin tamamı internet üzerinde gerçekleşir. Bu nedenle de fiziksel ticaretin dijitalize edilmiş hali olarak tanımlanabilir.

E-ticaretin hayatımıza girişi, internetin yaygınlaşması ile başladı. İlk olarak Amerika Birleşik Devletleri, Birleşik Krallık, Rusya ve Çin gibi ülkelerde internet üzerinden kitap gibi ürünler satılıyordu. Ancak geçen yıllar içerisinde ürünlerin çeşitliliği arttı. Günümüzde internet üzerinden fabrika tipi tren lokomotifi bile alabilmek mümkün. 

Ürünlere ek olarak eklenen bir diğer konu ise hizmetler oldu. 2024 itibarıyla dünyanın farklı ülkelerinde insanlar, yabancı dil kursu ya da yemek siparişi gibi konularda elektronik ortamları tercih ediyor.   

2024'te E-Ticarette Başarılı Olmak İçin Yapmanız Gerekenler

2024’te e-ticarette öne çıkan en önemli konu dijitalleşme. Yeni nesil dijital ödeme yöntemleri ve markanın dijital hale getirilmesi gibi konular, giderek daha büyük bir önem taşıyacak gibi duruyor. Kısaca 2024 e-ticaret trendlerinde öne çıkan başlıklar ve açıklamaları şöyle:

Hedef Kitle Yönetimine Önem Verin

Yeni e-ticaret trendlerinin başında, özelleştirilmiş ürün ve hizmetler geliyor. Bu noktada da hedef kitle yönetimi önem taşıyor. Hedef kitlenizi doğru tanıyıp iyi bir şekilde yönetmeniz halinde hem müşteri memnuniyetini artırmanız hem de özelleştirilmiş pazarlama yapmanız mümkün hale geliyor.

Özellikle sosyal medyanın bir pazarlama aracı haline dönüşmesi de bu konuda rol oynuyor. Markanızın sosyal medya hesaplarının geniş bir kitleye değil, doğru bir kitleye hitap etmesi gerekiyor. Bu nedenle başta sosyal medya olmak üzere tüm mecralardaki hedef kitle gruplarının yönetimine önem vermelisiniz.

Hedef kitle yönetimini verimli bir şekilde yapabilmek için CRM (müşteri ilişkileri yönetimi) yazılımlarından faydalanabilir ya da müşterilerinize ve hedef kitle gruplarına ait verileri işleyip analiz ederek yeni stratejiler belirleyebilirsiniz. 

Gelişen Ödeme Yöntemlerini Takip Edin

İşletmelerin internet üzerinden kartlı ödeme alabilmesi için sanal POS bulunması gerekiyor. Ancak günümüzde tüketiciler farklı ödeme yöntemlerini de tercih edebiliyor. Bunlar arasında da kart saklama teknolojisi öne çıkıyor.

Müşteriler sıkça ödeme yaptıkları işletmelerde tekrar tekrar kart bilgisini girerek vakit kaybetmek istemiyor. Daha önceden sakladığı kartları arasından seçim yaparak ödemesini tamamlıyor.

Bir diğer trend ödeme yöntemini ise e-cüzdanlar oluşturuyor. Müşteriler kart bilgisini paylaşmak istemediklerinde veya kartı o an için yanında olmadığında telefonuna yüklü e-cüzdan uygulamasını seçerek uygulama içerisinden vereceği onay ile ödemesini tamamlamak istiyor. 

Markalarınızı Dijitalleştirin

E-ticarette 2024 itibarıyla olmazsa olmazlar arasında bir diğer konu ise dijitalleşme. Markalar, özellikle 2020 ve sonrasında dijitalleşmeye özel bir önem gösterip neredeyse tüm süreçlerin dijital kanallarla da gerçekleştirilebilmesini sağladı. Ancak işletmelerin hemen bu büyüklükte bir değişikliğe gitmesi gerekmiyor.

İşletmenin ölçeği ve kapasitesine göre farklı dijitalleşme adımları atılması mümkün. Örneğin müşteriler ile telefon numarasına ek olarak WhatsApp irtibat numarası da paylaşmak ya da e-ticaret sitesi üzerinde “Chat” alanı oluşturup buradan müşterilerle iletişime geçmek gibi daha kolay yöntemler ilk etap için oldukça uygun.

Sosyal Medyanın Avantajlarından Yararlanın

Sosyal Medyanın Avantajlarından Yararlanın

Günümüzde e-ticaret kadar dijital satış kanallarında sosyal medya da özel bir öneme sahip. Sosyal medya uygulamaları aracılığıyla bir işletmenin bilinirliğini artırması, müşterilerine ürünlerini tanıtması ya da müşterilerle doğrudan iletişime geçmesi mümkün hale geliyor. Ancak bunlardan çok daha önemli bir konu daha bulunuyor. 

Günümüzde Instagram, Facebook ve TikTok gibi çok tercih edilen sosyal medya uygulamalarında ürünler doğrudan satılabiliyor. Ürünler, işletmenin hesabına eklendikten sonra satış sayfasının linki eklenebiliyor. Müşteri, ürünü satın almak için tıkladığında doğrudan e-ticaret sitesine gidiyor. 

Ayrıca satışa çıkan ürünlerle ilgili kolayca reklam faaliyetleri düzenlenebiliyor. Sosyal medya uygulamaları, kullanıcıların ilgi alanlarına göre belirli gruplar oluşturuyor. Örneğin hobi ürünleri satan bir işletme, “Hobi” gibi bir seçeneği işaretleyip kolayca kullanıcılara reklam verebiliyor. 

Mobil E-Ticaretin Yükselen Gücünü Kullanın

Türkiye’de 2019’dan beri internette geçirilen sürenin önemli bir kısmını mobil cihazlar kaplıyor. Bu nedenle de oluşturulan tüm sayfaların mobil cihazlara uygun olması gerekiyor. Özellikle de e-ticarette bu duruma özel bir hassasiyetle yaklaşılması öneriliyor. 

Burada dikkat edilmesi gereken en önemli konu ise sayfa yükleme süresi. Mobil sayfaların yükleme süresi uzadıkça sayfa terk sayısı çok büyük artış gösteriyor. Böyle bir durumda da işletmeler, potansiyel müşterilerini kaybetmiş oluyor.

Kullanılan CMS altyapısına göre farklı çözümlerden yararlanılarak mobil sayfaların daha hızlı yüklenme sürelerine sahip olması sağlanabiliyor. Özellikle Wordpress gibi eklenti sayısı yüksek olan CMS altyapıları kullanılıyorsa kolayca çözüm bulunabiliyor. Ancak bazı CMS’lerde eklenti olmadığı için yazılım desteği alınması gerekebiliyor.

Influencer Marketing Fırsatlarını Değerlendirin

Influencer Marketing Fırsatlarını Değerlendirin

Türkçesi “etkilemek” olan influence sözcüğünden türetilen influencer, genel anlamda sosyal medya kullanıcılarını etkileyebilen insanlar için kullanılan bir kavram. Influencer’lar, son yıllarda özellikle genç tüketicilerde büyük bir etkiye sahip. 

Influencer’ların tanıttıkları ürünler, internet reklamları ile erişilemeyen milyonlarca kişiye ulaşabiliyor ve ürünleri satın almaları yönünde pozitif etki bırakabiliyor. Markalar, bu etkilerden yaralanabilmek için influencer marketing’i tercih ediyor. Bu nedenle de 2024’te e-ticarette büyümek istiyorsanız influencer marketing’den yaralanabilirsiniz.

Stoksuz (Dropshipping) Satış Yöntemiyle Tanışın

Son yılların popüler başlıklarından biri olan dropshipping yani stoksuz e-ticaretin, 2024’te büyük bir artış yaşaması bekleniyor. Temel olarak XML denilen tedarikçiler ile anlaşmalar yapılarak gerçekleşen satış modelinde, pazar yerlerine veya e-ticaret sitelerine ürünler ekleniyor. Gelen talepler, genellikle anlaşılan tedarikçi ile aynı modül kullanılarak anında bildiriliyor ve ürün yola çıkıyor. 

Dropshipping yönteminde işletmeler asla stok bulundurmuyor. Bu sayede de depolama ve ilgili organizasyonların maliyeti sıfıra iniyor. Ayrıca depolama ile ilgili bir organizasyon kurulmadığı için iş yükü de düşüyor. Dolayısıyla dropshipping modeli, ürün stoklama yükü oluşturmadığı için evden e-ticaret yöntemi olarak da değerlendirilebilir.

Stoksuz e-ticaret satışlarının, e-ticaret trendlerinde önemli bir yere sahip olmasının diğer nedeni ise kargo maliyetinin de bulunmaması. Anlaşma sağlanan tedarikçi şirketler, kargolama işlemini de kendileri yapıyor. 

Kişiselleştirilmiş Müşteri Hizmetleri Sağlayın

Kişiselleştirilmiş Müşteri Hizmetleri Sağlayın

Müşteri hizmetlerinin önemi her geçen yıl artıyor. 2024’te ise e-ticaret alanında bu durumun özel bir öneme sahip olacağı düşünülüyor. Artık klasik SMS’ler ya da mailing gibi yöntemler yerine daha samimi ve sıcak yöntemlerin benimsenmesi gerekiyor.

Kullanıcılara doğrudan kendi isimleri ile hitap edilen ve yaşadıkları süreç hakkında detaylı bilginin verildiği yazılı bilgilendirmeler yapılması önemli. Burada her kullanıcıya aynı mail’in gitmemesi ve kullanıcın kendini özel hissetmesi gerekiyor.

Yazılı bilgilendirmeler dışında telefon bağlantısı da kurulması gerekiyor. Çünkü kullanıcılar, kendilerine özel olarak sunulan hizmetlerden etkileniyor. Böyle durumlarda da tekrar satın alma eğilimleri yükseliyor.

Pazaryeri Entegrasyonlarından Geri Kalmayın

E-ticaret sitesi üzerinden satış yapmak, bazı durumlarda tek başına yeterli olmayabiliyor. Bu nedenle işletmelerin pazaryerlerine de açılması gerekiyor. Binlerce markaya ev sahipliği yapan pazaryerleri, her gün milyonlarca kullanıcı tarafından tercih ediliyor. Bu nedenle de 2024 e-ticaret trendlerinde, pazaryerlerinin önemi yadsınamayacak kadar büyük. Ancak dikkat edilmesi gereken bir husus bulunuyor. 

Birçok pazaryerinde işletmelerden komisyon alınıyor. Bu nedenle de gerçekleşen satışın kâr payı düşük olabiliyor. Yani bir işletmenin e-ticaret sitesinde sattığı üründen elde ettiği kâr ile pazaryeri satışında elde ettiği kâr aynı olmayabiliyor ve ortalama alınması gerekiyor. Bazı durumlarda kârlılık farkı yüksek olacağı için pazaryerlerine özel fiyatlama yapılması gerekebiliyor. 

Pazaryeri entegrasyonları gerçekleştikten sonra özel bazı yazılımlardan yararlanılması ihtiycı doğabiliyor. Yazılımlar, farklı pazaryerlerinde yer alan ürünlerin stoklarının güncellenebilmesini ya da fiyatlarında değişiklik yapılmasını sağlıyor. Böylece binlerce farklı ürün, tek panelden rahatlıkla yönetilebiliyor.

Video İçerik Üretimine Önem Verin

Video içerikler, yazılı ve diğer görsel içeriklere göre son yıllarda hızla değer kazanıyor. Özellikle e-ticaret alanında kurulum gibi konular için hazırlanan video içerikleri çok izleniyor. Hatta mobilya gibi alanlarda kurulum videoları, günümüzde olmazsa olmazlar arasına girdi. 

Giyim gibi bazı kategorilerde ise fotoğraflara ek olarak 2-3 saniyelik kısa videoların da kullanıldığı görülüyor. Videolar ile ürünlerin görünümü hakkında daha detaylı bir bilgiye erişilebiliyor.

Web Site Optimizasyonunu İhmal Etmeyin

Optimize edilmiş bir web sitesi, e-ticarette olmazsa olmazların başında geliyor. Özellikle SEO ile ilgili düzenlemelerin yapılmadığı bir site, Google gibi arama motorlarında yapılan aramalar ile kullanıcıları kendine çekemiyor. Bu nedenle sitenin trafiği düşüyor ve müşterilere erişim kısıtlı oluyor. 

Web sitesinin SEO optimizasyonunu gerçekleştirebilmek için Google tarafından yayınlanan rehberlerin incelenmesi gerekiyor. Her şeye rağmen sitenin SEO skoru yükselmiyorsa bu alanda profesyonel olarak çalışan kişi veya kurumlara başvurulması gerekiyor. Aksi takdirde sitelerin büyük bir kısmı için en büyük trafik kaynağı olan arama motorlarından yararlanılamamış oluyor.

Kısacası 2024’te e-ticarette büyümek isteyen işletmelerin bazı yöntemlere başvurması ve bunları yaparken gerekiyorsa profesyonel destek alması önemli. Böylece hem pazar paylarını koruyabilirler hem de büyüme yolunda önemli bir mesafe katedebilirler.

Fakat tüm bunları gerçekleştirmek işletmeler için hem zaman hem de yatırım maliyetleri yaratıyor. Paynet ise katma değerli servisleri ile işletmelerin hiçbir ek yatırım maliyetine katlanmadan premium bir ödeme deneyimine sahip olmalarını sağlıyor.

E-ticaret girişiminizi daha fazla büyütmek isterseniz bayilik seçeneklerini de düşünebilirsiniz. Markanızın ürün grubuna bağlı olarak e-ticaret firmalarına veya fiziksel mağazalara bayilik verebilirsiniz. Oluşturacağınız bayi ağı sayesinde ürünlerinizi farklı pazarlara ulaştırabilir, satış değerlerinizi artırabilirsiniz.

Yapay Zeka Araçlarından Faydalanın

Yapay zeka, son yıllarda hemen her alanda yükselen trendlerin arasına girmeyi başarmış bir teknoloji. Aslında çok da yeni olmayan bu teknoloji, kullanımı basit araçlar sayesinde artık herkesin erişebileceği bir noktada bulunduğu için yükselen bir trend. Yapay zeka araçları sayesinde yetkinliğinizin olmadığı alanlarda (yazılım, tasarım vb.) bile üretim gerçekleştirebilirsiniz.

E-ticarette yapay zeka kullanımı ise önemli avantajları beraberinde getiriyor. 2024 e-ticaret trendlerine ayak uydurabilmek için de yapay zeka araçlarını kullanabilirsiniz. Bu araçlarla hedef kitleniz hakkında veriler toplayabilir, dijitalleşme süreci için yol haritası çizebilir, müşteri hizmetleri chatbot’larınızı hızlandırabilir, ürünleriniz için reklam görseli ve videosu hazırlayabilirsiniz. 

E-ticaret, ürün ve hizmetlerin internet üzerinden satılıp ödemenin de online ödeme altyapıları üzerinden alınmasını kapsayan bir ticaret modelidir.

E-ticaret, şirket kurmak ve vergi mükellefi olmak gibi yasal prosedürlerin tamamlanması sonrasında açılacak bir e-ticaret sitesi veya bir sanal pazaryeri mağazası üzerinden yapılır. Ödeme altyapısı, stok yönetimi, kargolama ve benzeri süreçler de e-ticarete dahildir. 

E-ticaret ödemesi, internetten satış yapan firmaların online ödeme almalarını sağlayan altyapılara verilen genel isimlerden biridir. E-ticaret ödeme altyapıları sayesinde banka kartı, kredi kartı, sanal kart, link veya kredi gibi yöntemlerle ödeme almak mümkündür.
 

E-ticaret sayesinde internet üzerinden satışı yasal mevzuatlarla yasaklanmamış olan fiziksel veya dijital ürünler ile yüz yüze veya online hizmetlerin hemen hepsi satılabilir. 

Evet; vergi mükellefi olmak, fatura kesebilmek ve ticari faaliyetler yürütebilmek adına e-ticaret için şirket kurmak zorunludur. Küçük ölçekli girişimciler, şahıs şirketi kurarak da e-ticaret yapabilirler. 

Ülkemizdeki yasal mevzuatlar kapsamında ticari faaliyetlerin fatura ile kayıt altına alınması zorunludur. Bu zorunluluk e-ticaret için de geçerlidir. E-ticaret firmaları, e-fatura ve e-arşiv fatura keserek ticari faaliyetlerini yürütebilirler.

E-ticarette yapay zeka kullanmanın birçok avantajı vardır. Bu avantajlardan faydalanabilmek için yapay zekanın bilinçli ve profesyonel bir şekilde kullanılması gerekir.

8 dakika