B2B İşletmenizi Nasıl Dijitalleştirirsiniz?

Yıllar geçtikçe dijital dönüşümün önemi ve gerekliliği artıyor. İlk etapta doğrudan tüketicilere satış yapan ve business to consumer veya Türkçesi ile işletmeden tüketiciye iş modelini kullanan şirketler hızlı bir dijitalleşme süreci yaşadı. Günümüzde ise B2B veya Türkçesi ile işletmeden işletmeye iş modelini kullanan şirketlerin hızla dijitalleştiği görülüyor. 

İşletmeler, dijital dönüşümle ödemelerini online kanallarla alabilmeye ve faturalarını online kanallarla oluşturabilmeye başlar. Böylece hem geniş bir müşteri portföyüne ulaşmak mümkün hale gelir hem de giderler önemli ölçüde azalır. Bu nedenle de birçok işletme, adım adım dijitalleşiyor. Sizin için B2B işletmelerin dijitalleşme süreçlerini ele aldık.

İlk olarak dijital dönüşüm veya e-dönüşüm olarak ifade edilen sürecin detaylarını paylaşmamız daha uygun olacaktır. Bu nedenle de “E-Dönüşüm Nedir?” sorusu ile başlayabiliriz.

Dijital Dönüşüm Nedir?

Dijital dünyanın hızı, kolaylığı ve daha düşük masraflı yapısını, var olan iş modellerine aktarmaya dijital dönüşüm veya e-dönüşüm adı verilir. Dijital dönüşüm ile şirketler, ürünlerin satışından iç işleyişe kadar birçok süreci online kanallara aktarır. 

Türkiye’de dijital dönüşümde en çok kullanılan sistemler e-fatura gibi yöntemlerdir. E-fatura yöntemi ile şirketler, faturalarını Gelir İdaresi Başkanlığı (GİB) tarafından belirlenen standartlarla hazırlar. Faturalar anında GİB sistemine entegre olarak aktarılır ve dakikalar içerisinde karşı tarafa iletilebilir. 

Dijital dönüşüm tabii ki tek bir alanla sınırlı değildir. Şirketlerin dijital dönüşümde özel olarak önem vermesi gereken bir diğer konu, dijital ödeme kanallarını aktif hale getirmektir. Bu nedenle de dijital dönüşümde mutlaka sanal POS çözümlerinden yararlanılması gerekir. Sanal POS entegrasyonu ile şirketler, dijital olarak ödemelerini alabilir ve satıştan faturalandırmaya kadar tüm süreci uçtan uca dijital hale getirebilir. 

Dijital dönüşümde uygulanması gereken bir diğer çözüm ise şirketlerin ön muhasebe programları ile sanal POS’lar arasında entegrasyon kurulmasıdır. Paynet Sanal POS, ön muhasebe programları ile entegre olarak çalıştığı için herhangi bir sorun yaşanmadan tahsilat işlemleri, ön muhasebe programlarına aktarılır. Böylece muhasebe konusunda sorun yaşanmaz. 

Son olarak dijital dönüşümde özel olarak dikkat edilmesi gereken bir diğer husus ERP’dir. Kurumsal kaynak planlaması olarak Türkçeye çevirebileceğimiz yöntem ile şirketler, işgücü ya da malzeme verimliliğini kontrol edebilirler. Paynet ile sanal POS’u tercih eden işletmeler; NEBİM, Logo ve Melasoft gibi ERP çözümleri ile entegrasyon sağlayabilir.

İşletmenizi Dijitalleştirmek Ne Anlama Geliyor?

Business to business işletmelerin dijitalleşmesi, fatura ya da sözleşmelerin iletilmesi için kargo veya kurye benzeri çözümlerin son bulması gibi birçok avantajı getirir. Süreçlerin dijitalleşmesi, beraberinde e-fatura gibi yöntemler için ödeme yapılmasını mecbur kılar. Ancak ödemeler, geleneksel yöntemlere göre çok daha uygun fiyatlarla gerçekleşir. 

Masrafların azalmasının yanı sıra operasyonel masraflarda da dijital dönüşümle beraber düşüş gözlemlenir. Örneğin faturalar fiziksel olarak depolanmaz. Ayrıca baskı gibi işlemlere gerek kalmaz. Böylece operasyonel açıdan şirketler rahatlar.

İşletmenizi Nasıl Dijitalleştirirsiniz?

dijital-donusum-nedir

İşletmeleri, hızlı bir şekilde uçtan uca yani tümüyle dijitalleştirmek mümkündür. Ancak birçok işletme için sürecin, yavaş ve emin adımlarla sürdürülmesi önerilir. İlk etapta da ödeme yöntemlerinin dijitalleştirilmesi önerilir. Bunun için işletmeler, e-ticaret platformları kurabilir. 

Genel olarak dijital dönüşüm hedeflerini başarıyla gerçekleştirmek isteyen şirketlerin karşısına çeşitli teknolojik çözümler çıkar. O halde şimdi, “Dijital dönüşüm teknolojileri nelerdir?” sorusunu cevaplayalım.

Online Ödeme Yöntemlerini Kullanın

Online ödeme yöntemleri olarak kısaltılan ve işletmelerin internet üzerinden ödeme alabilmesini sağlayan sistemler ile dünyanın her noktasına satış yapmak mümkündür. Online ödeme yöntemleri ile işletmeler; EFT/havale, mobil ödeme, kredi ile ödeme ve sanal POS gibi seçeneklerle ödeme alabilir.

POS Sisteminizi Dijitalleştirin

Fiziksel satışlarda işletmeler, kart ile ödeme alabilmek için POS cihazlarından yararlanır. POS cihazlarının dijitalize edilmiş hali olan sanal POS’lar ise internet üzerinden ödeme alınabilmesini sağlar.

Paynet ile sanal POS entegrasyonu gerçekleştirilmesi durumunda ise farklı ödeme çözümlerine de kavuşmak mümkündür. Örneğin işletmeler, PayQR ya da Paylink gibi çözümlerle dijital ödeme yöntemlerini zenginleştirebilirler.

Dijital Pazarlama Stratejisi Oluşturun

İşletmeler, fiziksel satış kanalları ile belirli bir çevreye etkili satış yapabilirler. Genişlemek veya büyüyebilmek için ise pazarlama kampanyalarına ihtiyaç duyulur. Geleneksel mecralar olan televizyon ya da outdoor alanlarda pazarlama faaliyetleri için oldukça yüksek bütçelere ihtiyaç duyulur.

Google, YouTube ya da Facebook gibi mecralarda yapılan pazarlama harcamaları ise daha uygundur. Ancak burada farklı bir süreç ilerler. Şirketlerin hedef kitlelerini belirlemesi ve bunlara uygun pazarlama faaliyetleri yürütmesi gerekir. 

Dijital pazarlama faaliyetleri için B2B işletmelerin özel bir dijital pazarlama stratejisi bulunması gerekir. Çünkü online mecralar, kullanıcıların ilgi alanlarını belirler. İşletmeler de bu ilgi alanlarını hedefleyerek kolayca potansiyel müşterilerine ulaşabilirler. 

Son olarak dijital pazarlama stratejisinde influencer marketing ve SEO çalışmaları gibi farklı alanların da değerlendirilmesi gerekebilir. Çünkü şirketin pazarlayacağı ürün ve hizmetlere göre pazarlama stratejisi değişiklik gösterebilir. Bazı durumlarda sadece SEO çalışmaları yapılması ya da sosyal medya reklamları etkili olabilir.

Elektronik Bankacılığa Geçin

dijitallesmede-e-bankacilik

İşlemleri şubeden tamamlamak hem zahmetlidir hem de zaman kaybına neden olur. Bu nedenle de dijital dönüşümde ilk olarak yapılması gerekenlerden biri şirket hesaplarına elektronik ortamdan ulaşabilmektir.

Elektronik bankacılık ile işletmeler, kolayca işlemlerini online bankacılık ile çözebilir. Böylece şubeye gidilmesine ya da her işlem için sıra beklenmesine gerek kalmaz. Ayrıca açık bankacılık ile tek bir noktadan birden çok bankadaki hesabına ulaşabilir.

İşletmeniz için Bir Uygulama Yaratın

İşletmeler için dijital dönüşümde yararlanılması gereken diğer bir teknoloji ise mobil uygulamalardır. İşletmeler, satış ve müşteri takibi için bu uygulamalardan faydalanabilir. Mobil cihazlarla kullanılabilen uygulamaların üretilmesi için ise yazılımcı istihdam edilmesi ya da satın alma yapılması gerekir. 

Satın alma yönteminde genellikle birden fazla şirket ile görüşülmesi ve teklif alınması önemlidir. Böylece uygulamanın tahmini maliyet değeri aşılmaz ve uygun fiyatla işletmeler bir mobil uygulamaya sahip olabilir.

Ardından Paynet API ile kolayca Paynet çözümleri mobil uygulamaya eklenebilir. Böylece entegrasyon için ekstra bir ödeme yapılmasına ya da çözüm aranmasına gerek kalmaz. Ayrıca Paynet’te tahsilat için hazır bir mobil uygulama olan Paynet mobil uygulama bulunur. Paynet mobil uygulama ile işletmelerin uygulamaları kolayca entegre edilebilir ve kolayca tahsilat gerçekleştirilebilir.

Dijitalleşme İşletmenize Hangi Avantajları Sağlar?

dijitallesmenin-avantajlari

Dijitalleşmenin işletmeler için en büyük avantajı, milyonlarca kullanıcıya ulaşabilmelerini sağlayacak dijital teknolojilerden yararlanmaya başlamalarıdır. Bunun dışında elektronik fatura ve e-defter gibi uygulamalarla da işlemler hem hızlı hem de daha ucuza gerçekleştirilebilir. 

Dijital dönüşümün işletmeler açısından avantajları şu şekilde sıralanabilir:

Zaman ve Para Tasarrufu

Dijital dönüşümün en büyük avantajlarından biri zamandan tasarruftur. İşlemler, dijital ortamda birkaç dakika içerisinde kolayca yapılabilir. Buna ek olarak operasyonel anlamda daha az istihdama ihtiyaç duyulur. Bu sayede de işletme maliyeti açısından tasarruf sağlanabilir.

Müşteri Deneyimini İyileştirir

Dijitalleşen dünya ile müşteriler, birçok işlemi çok daha hızlı yapmak ister. Dijital dönüşümü gerçekleştirebilen işletmeler de müşterilerine çok daha kolay cevap üretir. Müşteriler, ürün veya hizmetlere kolayca ulaşabilmeleri ya da faturalarını elektronik ortamda arşivleyebilmeleri nedeniyle dijitalleşmiş işletmeleri daha sık tercih edebilir.

Üretkenliği ve Verimliliği Arttırır

İşletmelerin, dijital dönüşüm sayesinde birçok alanda farklı bürokratik işlemleri yapmalarına gerek kalmaz. Bu nedenle de işletmelerin ilgilenmesi gereken iş yükü azalır ve üretkenlik artar. Ayrıca üretkenlikle beraber çalışma süresi içerisinde farklı işlerle ilgilenmeye gerek kalmadığı için verimlilik de pozitif etkilenir. 

Kısacası dijital dönüşüm ile şirketler, dijital çağın gereklerine adapte olabilir, var olan müşterilerine ek olarak milyonlarca müşteriye ulaşabilir ve operasyonel maliyetler gibi birçok kalemde giderlerini düşürebilirler.