Paynet, BT Haber'de!

Hızlanan Tahsilat, Kısalan Vade

Türkiye’deki bütün POS aileleri ile anlaşmalı olan Paynet, şirketler ve bayileri için kolay tahsilat ve nakit akışı sağlarken, son kullanıcılara da tüm banka kartlarından taksitli alışveriş yapma imkanı tanıyor.  

Paynet’in temelleri 2000 yılında Türkiye’nin en yaygın dağıtım ağına sahip bilgisayar ürünleri dağıtıcısı Arena’nın kendi bayilerinden kredi kartı ile tahsilat yapması fikri ile atıldı.

Zorlu ekonomik ortamın yarattığı büyüme ve tahsilat süreçleri Arena’yı yeni arayışlara itti ve Paynet Genel Müdürü Bakay Korkmaz’ın tabiriyle dağıtım ağlarında devrim niteliğinde bir ilk gerçekleştirildi. “Arena’nın iştiraki olan Paynet, tüm sektörün “B2B’de kredi kartı mı olur!” eleştirilerine karşılık, kredi kartını bir ödeme aracı olarak iş hayatına soktu” bilgisini veren Bakay Korkmaz, 2015’te ise bu tecrübeyi tüm sektörlere açma hedefiyle ‘Paynet Ödeme Hizmetleri A.Ş.’nin kurulduğuna işaret etti. Böylece tüm şirketler için ödemeye aracılık hizmetleri başlarken, 2016’da ise BDDK Lisansı alındı. “2017 yılı BDDK verilerine göre, brüt satış hacminde sektördeki en büyük üç ödeme şirketi arasındayız” vurgusunu yapan Bakay Korkmaz, çalışmalarını sade bir dille örnekledi. Buna göre, örneğin bir şirketin 40 tane ana bayisi, onun altında 3 bin tane tali bayi, onun altında da müşteriler var. Paynet, Sanal POS için ana şirketle anlaşıyor ve 3 bin 40 tane sistem kuruyor. “Paynet Türkiye’deki tüm kart programlarını destekliyor. Bu sayede son kullanıcı hangi kartla gelirse gelsin, alışverişini taksitle yapıyor” bilgisini paylaşan Bakay Korkmaz’ın belirttiği gibi, satış yapılır yapılmaz herkes ödemesini anında alıyor. Böylece çek, senet veya tahsilat problemi ortadan kalkıyor. Paynet, bilgisayar ve Android/iOS tabanlı mobil cihazlar üzerinden Sanal POS ile ödeme yaptırıyor. “Paynet, Sanal POS’a ek olarak, Aralık 2018’den itibaren Ödeme Kaydedici Cihaz (ÖKC) özellikli fiziksel POS cihazı ile de aynı hizmeti vermeye başladı” bilgisini paylaşan Bakay Korkmaz, sorularımızı yanıtladı:

Paynet, bu alışverişte taraflara ne gibi faydalar sağlıyor?

Öncelikle birden fazla bayiye sahip orta ve büyük ölçekli şirketlere hem kendilerinin hem bayilerinin nakit ve tahsilat akışını yönetmelerini sağlıyor. Paynet çözümüyle bayiler müşterilerden kredi kartıyla ödeme alıyor, ödeme geldiği anda ana şirketler de ödemeyi bayiden alıyor. Yani nakit akışı kesintiye uğramıyor ve tahsilat kolaylaşıyor. Ayrıca, KOBİ’lerin ve bayilerin her bankayla tek tek ayrı anlaşmalar yapma yükü ortadan kalkıyor. Paynet ile tek anlaşmayla bütün kartlar ile uyumlu sanal POS sistemi kuruluyor. İnternetten satış yapmak isteyen KOBİ’ler de Paynet’in sanal POS hizmetini kullanarak tüm bankalarla uyumlu tahsilat sistemi oluşturabiliyor. Böylece hem internet üzerinden satış yapabiliyorlar hem de raporlarına her yerden hızla ulaşabiliyorlar. Şirketlerin muhasebe departmanları da POS aldıkları her bir banka ile mutabakat yapma yükünden kurtuluyor. Paynet onlar için mutabakat işlemini yaparak tüm bakiyeyi tek banka hesabına yönlendiriyor. Bu yönüyle Paynet, şirketler ve bayileri için kolay tahsilat ve nakit akışı sağlarken, son kullanıcılara da tüm banka kartlarından taksitli alışveriş yapma imkanı tanıyor. Paynet, Türkiye’deki bütün POS aileleri ile anlaşmalı. Böylece sanki bankaların POS toptancısı gibi çalışıyor. Ayrıca, ÖKC özellikli fiziksel POS cihazında Ingenico ile işbirliğimiz var. Birçok yazılım firması ve danışman firma ile iş ortaklıklarımız da bulunuyor.  

Vade indirimini nasıl yapıyorsunuz?  

Müşterilerimiz B2B ve B2B2C tahsilatla ilgili sorun yaşamamak için bize geliyor. Normalde şirketler ödemeyi vade, çek veya senetle ancak 90 günde alabiliyor. Biz bunu 1 güne düşürüyoruz. Vade sorununu ortadan kaldırıyoruz. Şirketlerin kötü alacak riskini ve vadesini düşürüyoruz. Şirketlerin enerjisini tahsilata değil, büyümeye harcamasını istiyoruz. Kurlarda yaşanan dalgalanmaya rağmen reel sektörü rahatlatan çözümlerimiz ile müşteri sayımızı ve cüzdan payımızı arttırdık. Paynet Sanal POS’unu kullanan yaklaşık 15 bin adet üye işyeri var. Müşterilerin ağırlığı da bayi ağı olan kurumsal firmalar. Paynet, yılın ilk 9 ayında net satışlarını 2017’nin ilk 9 ayına göre yüzde 150 arttırdı. Sayısı 15 bine yaklaşan müşterisi ile BDDK onaylı, Türkiye’nin bankacılık sistemi dışındaki en büyük bayi ağı ödeme ve tahsilat organizasyonuyuz. Paynet ile çalışmaya başlayan firmaların yaklaşık 6 aylık kredi kartı ciro artışı yüzde 20’yi geçiyor. 2019’da da Paynet olarak büyümeye devam edeceğiz.

Mobil cihaz nasıl POS cihazına dönüşebiliyor?

Ana şirketlerle yaptığımız anlaşma ile Paynet’in sanal POS çözümünü bayilere entegre ediyoruz. Bayiler satış yaptığında ödemeyi isterse cep telefonu üzerinden Android veya iOS uygulama ile, isterse bilgisayar üzerinden, isterse de SMS veya e-posta ile Paylink aracılığı ile alabiliyor. Tabi bütün ödemeler 3D teyidi ile güvence altında.

2019 yılı ve orta vade için hedef ve stratejileriniz neler?

Yıllık Paynet üzerinden geçen işlem hacmi 2018’de 1 milyar 300 milyon TL’yi aştı. Bu rakam geçen yıla göre yüzde 100 artış anlamına geliyor. 2019’da da hedeflerimiz artacak ve Paynet büyümeye devam edecek. Sektörün geleceğine baktığımızda, 5-10 yıl içinde paraya dokunmayacağız. Tek kimlikle olacak her şey. Kimlik kartıyla tüm banka hesapları kullanılabilecek. Dijital para, sanal POS, e-para yaygınlaşacak. Avrupa’dan daha hızlı büyüyeceğiz. Dijital dünyadan hala korku var, ama bu geçecek. Dünyada artık hizmet ve ürün üreten ile bunu alan kişi arasına teknoloji geldi. Fiziki aracılar gittikçe azalacak. Teknolojiyi iyi kullanırsak kârlı çıkacağız. İştirakimiz olan Paynet Kuzey Kıbrıs’a sistem işletimi ve danışmanlık hizmeti veriyoruz. 20’ye yakın bayimiz var. Kıbrıs’ta motorlu taşıtlar vergisi tahsilatını yapmak üzere çalışıyor, sigorta acentelerinde yaygınlaşıyoruz. Orta vadeli hedefimiz ise uluslararası alanda faaliyete geçmek. Bu hedefe yönelik ilk adımımız da zaten Kuzey Kıbrıs oldu.

Tüm tarafların kazandığı bir sistem

Sanal POS sistemi; perakendede vade sorununa, müşteriler için istenen her karta taksit talebine çözüm getiriyor. “Aynı özelliklere sahip çözümümüzü yeni nesil ÖKC üzerinde Aralık ayında pilot müşterilerimize sunmaya başladık” bilgisini veren Bakay Korkmaz’ın verdiği bilgiye göre, masaüstü ve mobil için iki farklı model ÖKC özellikli fiziksel POS cihazlarına Paynet, bir uygulama olarak uzaktan yüklenebilecek. Bu platform bağımsız yapıda müşteriler Paynet çözümünü isterse bilgisayarında PayPortal üzerinden, isterse cep telefonu veya tablet üzerinden, isterse mobil ya da masaüstü Yeni Nesil ÖKC üzerinden kullanacak. “Yeni Nesil ÖKC kullanmak isteyen müşterilerimize de sanal POS ile aynı özellikleri sunuyoruz. Yeni Nesil ÖKC üzerindeki Paynet uygulamasında PIN kullanımı ve temassız kart ile işlem de mümkün” detayını paylaşan Bakay Korkmaz, böylece sanal ve fiziki dünyayı aynı çözüm ile bağlarken, ek güvenlik de sağladıklarına işaret etti. Korkmaz, şöyle devam etti: 

Vadelerin uzadığı günümüzde perakende sektörüne nefes aldırmayı hedefliyor, sunduğumuz vade avantajıyla KOBİ’lerin ve perakende sektörünün enerjisini yatırıma dönüştürmesine aracılık ediyoruz. Vade sorununa getirdiğimiz teknolojik yenilik, sektörün ilgisini çekiyor. Böylece ana şirketler ve bayiler ödemelerini hemen alıp, vadeye takılmıyor. Şirketler bankalarla tek tek sözleşme yapmak zorunda kalmıyor. Son kullanıcılar ise istediği kart ile taksitli alışveriş yaparken, bu alışverişte puan da kazanıyor.”