Sanal POS Hata Kodları Ne Anlama Geliyor?

E-ticaretin tüketiciler tarafından kullanımı arttıkça buna bağlı çeşitli sorunlarda da her yıl artış gözlemleniyor. Bunların başında da ödeme alınamaması sorunu ve bu sorunların karşılığı olan sanal POS hata kodları geliyor. Sizin için banka veya kredi kartı hata kod numaralarını, açıklamalarını ve çözüm yollarını derledik.

Sanal POS Hata Kodları Nelerdir?

Sanal POS’ların çok sayıda farklı hata kodu bulunur. Çünkü sorunlar; banka, kullanıcı ve güvenlik sistemleri gibi farklı nedenlerden kaynaklanabilir. Ancak hata kodları, 17 gibi sayısal veya tüketicilerin anlayamayacağı teknik ifadelere sahiptir. Bu nedenle de tüketiciler, hata mesajları ile karşılaştıklarında neyin hatalı olduğunu anlamayabilir. 

Banka hata kodları olarak isimlendirilen ve POS kullanımında tüketicilerin karşılaşabileceği hata kodları ile kodların açıklamaları şöyle sıralanır:

Hata KoduAçıklaması
01Banka, kart ile işleme onay vermemektedir. Tüketicinin bankası ile iletişime geçmesi gerekir. 
02Özel bir nedenden dolayı banka, kart ile işleme onay vermemektedir. Banka ile tüketicinin iletişime geçmesi gerekir. 
04Kart üzerinde bloke olduğu için işlem reddedilmiştir. Mağaza alışverişlerinde karta el konulması gerekir.
05Kredi kartı blokeli olduğunda bu hata kodu iletilir.
08Tüketicinin kimlik kontrolünün yapılması gerektiği zaman iletilen koddur. 
12İşlem tanımlanamadığında iletilen koddur.
13Tutar hatası nedeniyle işlemin reddedildiğini belirten koddur.
14Kart numarası hatalı olduğu için işlemin reddedildiğini ifade eden koddur.
16Kart tanımlanamadığında iletilen koddur.
30Format hatasından kaynaklanan ödeme sorunu yaşandığını ifade eden koddur.
33Kartın kullanım süresi dolduğunda işlem yapılırsa bu kod iletilir. 
41Kayıp kartla işlem yapıldığı için işlemin reddedildiğini belirten koddur.
43Çalıntı kartla işlem yapıldığını belirten koddur.
51Yetersiz bakiyeyi ifade eden koddur.
54Kartın vadesinin dolduğunu gösteren koddur.
62Kısıtlı kart olduğu için ödemenin reddedildiğini ifade eden koddur.
65Kredi kartının aylık kullanım süresini doldurduğunu ifade eden koddur.
75Şifre deneme sayısının aşıldığını gösteren koddur.
91Banka yanıt vermediği için işlemin iptal edildiğini ifade eden koddur.
99Sistem hatası nedeniyle işlemin tamamlanamadığını ifade eden koddur.

Kısacası sayılarla ifade edilen çok sayıda sanal POS hata kodu bulunur. E-ticarette de sanal POS hatası ile sıkça karşılaşılır. Ancak tüketiciler, fraud önlemleri olsa bile güvenlik endişesi yaşayabilirler. Bu nedenle de sadece 12 gibi bir kodla karşılaşmalarındansa işlemin açıklamasını görmeleri daha yararlı olabilir.

En Sık Karşılaşılan Sanal POS Hata Kodu Nelerdir?

Tablo halinde sıraladığımız kodlar, kullanıcıların karşılaşabilecekleri banka veya kredi kartı hata kodlarıdır. Ancak bunlar arasında bazıları çok daha sık görülür. Bunlar kısaca şöyle sıralanıyor:

Hata Kodu 12 Geçersiz İşlem Ne Demek?

Kart hataları arasında kullanıcıların en sık karşılaştığı kod numarası 12’dir. İşlemin tanımlanamaması durumunda bu kod iletilir. İşlem geçersiz sayılır ve gerçekleşmesi için tekrar deneme yapılması gerekir. Eğer tekrar hata ile karşılaşılırsa tüketicinin, bankası ile iletişime geçmesi önerilir.

Hata Kodu 75 Nedir?

Kartlı işlemde şifrenin peşpeşe hatalı girilmesi durumunda karşılaşılan kod numarası 75’tir. Kullanıcının bu kod ile karşılaşması durumunda bankası ile iletişime geçmesi gerekir.

Hata Kodu 05 Ne Demek?

Kartta herhangi bir nedenle bloke olması durumunda işlem reddedilir ve kullanıcı, 05 numaralı kod ile karşılaşır. Kart için banka veya yasal merciler tarafından bloke kararı alınmışsa böyle bir durumda banka ile iletişime geçilmesi ve blokenin kaldırılması için işlem yapılması gerekir.

Hata Kodu 58 Ne Demek?

Terminalin yetkisi olmayan bir ödeme yapıldığında karşılaşılan koddur. Tüketicinin işletme ile iletişime geçmesi veya başka bir kart kullanması önerilir.

sanal-pos-58-nedir

Sanal POS Hata Kodu Aldığımda Ne Yapmalıyım?

Banka veya kredi kartı hatası alan kullanıcının, kod numarasının açıklaması yazıyorsa bu açıklamayı dikkate alması, sadece kod ismi yazıyorsa da bankası ile iletişime geçmesi gerekir. Örneğin limit veya bakiye yetersiz hatası alan kullanıcının, mobil bankacılık uygulaması gibi kartın limitlerini görebildiği bir alandan kontrolleri yapması gerekir. 

Kullanıcı limit yetersiz hatasının kod numarası olan 51 gibi bir sayıyla karşılaşıp işlemi gerçekleştirmekte zorlanıyor veya yapamıyorsa da banka ile iletişime geçmesi önerilir.

Sanal POS Hataları Her Zaman Olumsuz Durum mu Bildirir?

Genel olarak kodların büyük bir kısmının kart sahibini uyarmak için iletildiği ve olumsuz durumlarda tercih edildiği bilinmelidir. 

Sanal POS’lar Otomatik Olarak Açıklama Yapabilir mi?

Hata Kodu Gruplama gibi özel sistemler ile işletmeler, müşterilerinin anlayamayacağı sayılar ile hata kodu iletmek zorunda kalmaz. Paynet tarafından geliştirilen sistem ile Paynet Sanal POS’tan yararlanan işletmeler, müşterilerine kart hatalarının numaraları dışında açıklamaları da iletir. Böylece müşteriler kolayca hataların çözümü için aksiyon alabilir. 

Hata Kodu Gruplama sistemini kullanmak isteyen işletmelerin ise Paynet’e başvuru yapması gerekir. 

Paynet ile hata kodlarının açıklamaları müşterilere iletilir ve ödemeninin işletme nedeniyle değil; kullanıcı, banka veya kart altyapısı nedeniyle alınamadığını görmeleri sağlanır. Böylece başka bir kart kullanılarak ya da mevcut sorun giderilerek ödeme işlemi gerçekleştirilebilir. Anlamsız hata kodları nedeniyle tüketiciler çağrı merkezinizi meşgul etmez. Hata kaynaklı müşteri memnuniyetsizliği ortadan kalkar ve sepet terk oranı en aza indirilir.